Goed dat het college ervoor kiest om de lokale woonlasten zo laag mogelijk te houden, juist in deze periode van financiële onzekerheid. Maar dit vindt CDA Dinkelland onvoldoende. ''Het zijn zware tijden voor veel inwoners'', ziet commissielid Edo van Bree.

CDA Dinkelland vindt het goed dat het college de huishoudens die worden aangeslagen voor de woonlasten compenseert met een bedrag van 26 euro, één euro meer dan het eerdere geeltje van Blokhuis. ''Maar de financiële positie en toekomst van onze gemeente, wezenlijk anders dan vorig jaar, maakt dat we dit niet eenmalig maar structureel kunnen doorvoeren'', vindt Van Bree. De begroting en reserves zijn op orde, ruim boven de afgesproken financiële kaders. De uitkering uit het gemeentefonds valt positief uit. Tegelijkertijd hebben gezinnen het financieel zwaarder. ''Oftewel: overheid rijk en de samenleving armer. Dit kan niet de bedoeling zijn. Om de bestaanszekerheid van deze belangrijke groep in onze samenleving te steunen, dienen wij een amendement in om de OZB meeropbrengsten te schrappen'', licht Van Bree toe.

Het CDA-amendement om de voorgestelde verhoging van de OZB voor 2023 te schrappen kon niet op steun van de coalitie rekenen. Lokaal Dinkelland, VVD Dinkelland en Progressief Dinkelland stemden tegen. Dit betekent dat in 2024 de verhoging dubbel zo hard aankomt.