15 februari 2017

Het CDA gaat voor een lager rentetarief bij de Stadsbank

Onlangs heb ik namens het CDA vragen gesteld aan het College over de door de Stadsbank Oost Nederland gehanteerde rentetarieven.

Voor minima en mensen met schulden is lenen veel duurder dan gemiddeld. De Stadsbank Oost Nederland (SON) hanteert nu een rente van maximaal 11,4%. Zelf kunnen de gemeenten voor een veel lager tarief lenen. De gemeente Den Haag verlaagt nu als gevolg van de kritiek het rentetarief van de sociale kredietbank van 11,5 naar 2,3%. Ook de gemeente Den Bosch zegt een lager tarief te onderzoeken.

Het College is het met het CDA eens dat een rentepercentage van 11,4% te hoog is voor mensen met een smalle beurs. In de beantwoording wordt gemeld dat de SON gevraagd is een notitie te maken met daarin opgenomen de consequenties van een renteverlaging. In die notitie worden verschillende mogelijkheden beschreven. De rente die wordt gerekend voor kortlopende leningen aan privépersonen (consumptief krediet) kent andere voorwaarden dan algemene leningen die door een overheidsinstantie worden aangegaan. Volgens de wet mag er voor consumptief krediet een maximaal rentepercentage van 14% worden gerekend. Voor sociale leningen zit de SON nu op 11,4%. In vergelijking met alle andere kredietverlenende organisaties op het gebied van sociale leningen in Nederland zit de SON in de middenmoot. De SON maakt op sociale leningen geen winst. Bij een rentepercentage van 11,4% is de uitvoering van sociale leningen kostendekkend voor de SON. Als het rentepercentage van 11,4% wordt verlaagd, dan is de uitvoering van sociale leningen niet meer kostendekkend voor de SON. De kosten van renteverlaging zijn voor rekening van de gemeente.

Voor bijzondere bijstand die door de gemeente in de vorm van een lening wordt verstrekt is het rentepercentage 0%. Als bijzondere bijstand wordt toegekend en er geen aflossingscapaciteit is, dan wordt bijzondere bijstand in de vorm van een gift gegeven. In Enschede staan momenteel 614 sociale leningen uit. Het totaalbedrag van deze leningen is medio januari 2017 ongeveer €825.000. Er worden ruim 1.200 aanvragen op jaarbasis voor een lening (sociaal krediet) door de SON beoordeeld.

De Stadsbank Oost Nederland voert nu onderzoek uit naar de consequenties van een renteverlaging. Het College zal ons uiterlijk bij de Zomernota 2017 over de resultaten informeren. Een verlaging van het rentepercentage voor een sociaal krediet bij de Stadsbank heeft waarschijnlijk een kostenverhoging voor de gemeente Enschede tot gevolg. De financiële en inhoudelijke gevolgen voor Enschede en de Stadsbank worden bij de Zomernota 2017 in beeld gebracht.

U mag er op rekenen dat ik dit onderwerp niet loslaat en dat het CDA zich inzet voor een lager tarief voor sociaal krediet!

Ton ten Vergert, CDA woordvoerder Werk en Inkomen