16 februari 2017

Niets doen aan het scooterprobleem in de binnenstad voor CDA geen optie

Het CDA heeft samen met D66 meerdere malen aandacht gevraagd voor de overlast van de scooters in de binnenstad. Ondernemers, bewoners en bezoekers van de binnenstad ervaren veel overlast van de scooters. Tijdens drukke winkeldagen is het onveilig door hardrijdende scooters en/of brommers. Niet iedereen is in staat om snel opzij te springen voor naderend verkeer. Met name mensen die minder goed zien, minder goed horen, mensen die slecht ter been zijn en ouders met kleine kinderen kunnen minder snel reageren op naderend verkeer en ervaren veel hinder. Scooters en brommers zijn verboden in de binnenstad en toch blijft men er rijden doordat er geen handhaving is. Bij de politie en BOA's is er geen capaciteit om te handhaven.

Zowel CDA als D66 heeft hierover vragen gesteld en wethouder Eelco Eerenberg heeft ons beloofd om met een voorstel te komen om de overlast van de scooters aan te pakken. Tijdens de laatste stadsdeelvergadering van het Centrum hebben wij een discussiestuk besproken waarbij verschillende scenario's werden beschreven. We zijn geen voorstander van het scenario om bij alle mogelijke entrees van het Stadserf met 37 handhavingscamera's te werken. Dit is te kostbaar en omvat te veel camera's. Wij hebben de wethouder gevraagd om met een voorstel te komen tussen niets doen en 37 handhavingscamera's. Niets doen is voor ons geen optie.

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede