09 april 2017

Windmolens in het buitengebied

Misschien weet u het nog dat mijn motie "geen windmolens in het buitengebied" een meerderheid in de raad haalde. Toch probeert B&W hieraan te knabbelen.

Natuurlijk moeten we ook in Enschede meer eigen energie opwekken. En natuurlijk moeten we daarvoor uit onze "comfortzone" (gemak-stand) komen. De daken van scholen, gymzalen, gemeentegebouwen liggen nog lang niet vol met zonnepanelen. Er valt nog heel veel energie te besparen door isolatie en bijvoorbeeld verlichting "on demand". Een intensieve lobby naar de partners van de gemeente en het bedrijfsleven zou heel wat op kunnen brengen aan besparing en opwekking. Maar dan moet je zelf wel het goede voorbeeld geven! Er zijn nog meer alternatieven, denk aan aardwarmte. En als allerlaatste maatregel denken we aan windmolens. Het zijn grote investeringen; het waait te weinig en er zijn duidelijke bezwaren.

Je kunt geen conclusies trekken uit de (goed initiatief) avonden waar slechts de geïnteresseerde kwam die na een stortvloed van feiten een sturende vragenlijst gaat  invullen. Wijkraden, buurtverenigingen en particulieren hebben zich dan ook massaal gemeld om in te spreken. Volgens mij is het inspraakproces (de participatie) nog maar net begonnen.

Daarom staan wij rechtop voor de gehele bevolking van Enschede: alleen windmolens indien de bevolking van Enschede akkoord gaat. Dat is DEMOCRATIE.

Wim Wijfjes voor het CDA Enschede