15 juni 2017

Luchtkwaliteit in Enschede meten

Goede luchtkwaliteit is van essentieel belang voor een gezond leven. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt dat 90% van de wereldbevolking slechte lucht inademt, d.w.z. lucht die niet voldoet aan de normen van de WHO.

De WHO stelt dat jaarlijks 3 miljoen mensen sterven door vervuilde buitenlucht. Deze lucht dringt ook binnen, waardoor het aantal mensen dat overlijdt aan de gevolgen van slechte luchtkwaliteit vele miljoenen groter is.

Daarom hebben twee inwoners van Enschede, Wim Lentink en Paul Rebers, raadsleden en anderen uitgenodigd om mee te doen aan testritten op de fiets, met meetapparatuur om de roetconcentratie van de Enschedese lucht te meten.

Ik heb hieraan meegedaan, omdat ik dit een goed initiatief vind van enthousiaste mensen die zich zorgen maken over de negatieve gevolgen van slechte luchtkwaliteit.

We kregen meetapparatuur in een rugzak waardoor de roetconcentratie gemeten werd inclusief plaats en de tijd van die meting. Bert Heusinkveld, luchtkwaliteitsdeskundige van de Wageningen Universiteit, is coördinator hiervan en heeft ook de apparatuur geleverd. Het doel van de initiatiefnemers is om de ernstigste klacht van een fietser, de stank in het verkeer, aan te pakken. Hiermee hopen ze uiteindelijk dat Enschede in 2020 fietsstad van Nederland wordt. Dit kan het CDA van harte ondersteunen.

Ik ben benieuwd naar de resultaten en met name van de route die ik zelf heb gefietst. Dus wordt vervolgd.

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede