06 juli 2017

Slechte verliezer

Afgelopen maandag werd een motie van de VVD over een vervroegde verbreding van de A1 tussen Rijssen en Azelo behandeld. CDA Enschede is niet meegegaan met deze motie, ondanks dat wij het een sympathiek idee vonden. Bereikbaarheid is één van de prioriteiten van de Agenda voor Twente en bereikbaarheid omvat hier meer dan alleen de verbreding van de A1. Betere bereikbaarheid betekent ook sneller en beter kunnen reizen over spoor en water. Wij vinden het dus niet sterk dat er voor deze motie 1 item uit de Agenda voor Twente werd gehaald. Bovendien zijn er andere routes belangrijker en die verdienen meer aandacht. Denk hierbij aan de verbinding Buren en Azelo A1/A35, knelpunten waar zelfs nog geen plannen voor zijn.

CDA Enschede vindt het ook niet sterk om nu ineens vanuit 1 partij met deze motie te komen. Veel gemeentes moeten nog beslissen over de Agenda voor Twente en dan wordt dit er ineens uitgepikt om te gaan lobbyen. Dit lijkt ons strategisch niet handig in de besluitvormingsfase van de Twentse gemeentes, maar ook niet straks in de lobby naar de Provincie, Den Haag en Europa. CDA Enschede wil de VVD liever oproepen om er eerst werk van te maken om alle 14 gemeentes mee te krijgen met de ambitie voor de Agenda voor Twente en dan gezamenlijk een lobby te starten voor de prioriteiten van de Agenda voor Twente en niet tussentijds 1 onderdeel eruit te halen. Dat vinden wij dus niet sterk.

Het is jammer dat de VVD vervolgens om zich heen slaat en duidelijk maakt dat de partijen die op dit moment niet met deze motie meegaan wat uit te leggen hebben aan de Twentse inwoners. Want deze partijen zouden de problemen op deze route van de A1 niet belangrijk vinden en niet de sense of urgency van deze motie zien. Wij hebben niets uit te leggen, de VVD heeft iets uit te leggen: waarom zij deze weg als belangrijkste onderdeel ziet van de Agenda voor Twente.

Het is nota bene VVD minister Schulz geweest die tegen de zin van de regio de uitbouw van de A1 heeft uitgefaseerd naar 2028. De lokale VVD loopt nu als een kip zonder kop door het bereikbaarheidsdossier. De aorta van Twente die bedreigd wordt is niet de A1 Azelo-Rijssen, maar de A35 met name Azelo-Buren!

CDA Enschede gaat voor een sterk Twente met een sterk verhaal van de Agenda voor Twente en niet voor een losse flodder van de VVD omdat de verkiezingen eraan komen. Het is jammer dat de VVD zich als een slechte verliezer laat kennen.

Wat deze discussie teweeg heeft gebracht is dat het zichtbaar is geworden dat alle partijen nog meer willen knokken voor een sterke lobby en met één gezicht richting Den Haag en Europa. Dit gaat het CDA Enschede ook samen met de VVD doen.

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede