02 augustus 2020

Carmeeting in Enschede

Zaterdagavond hebben autoliefhebbers met hun opgevoerde en omgebouwde auto’s zich verzameld achter de evenementenhallen van Go Planet voor een zogenaamde carmeeting. Deze bijeenkomst was via Facebook aangekondigd. Volgens TC Tubantia waren er rond het hoogtepunt ongeveer 500 auto’s en 1000 personen aanwezig. De grote parkeerplaats veranderde in de loop van de avond in een terrein met auto’s met veel lawaai, rook en allerlei slippartijen en andere kunstjes. Muziek kwam er uit auto’s en er werd zelfs gebarbecued op het terrein.

De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland. Daar wordt streng op coronaregels toegezien en zijn dit soort bijeenkomsten niet toegestaan en wordt er hard ingegrepen. Volgens dezelfde krant is er door de politie niet ingegrepen maar wel een rondje in de loop van de avond gemaakt. Bijeenkomst bleek illegaal te zijn, dus er was hier geen vergunning voor aangevraagd. Het CDA vindt het onverantwoord en onbegrijpelijk dat in deze tijd van corona pandemie deze  bijeenkomst plaats kon vinden en niet ingegrepen is. Van omwonenden hebben wij vernomen dat daar sinds 2 jaar in de buurt regelmatig klachten zijn over hangjongeren die daar met auto’s rondscheuren en de achterbak open hebben met geluidsinstallatie waar de omwonenden veel last van ondervinden.

Daarom heeft het CDA de volgende vragen:

• Was de politie en de driehoek van deze bijeenkomst op de hoogte en wat is er met deze informatie gedaan? Is er ook een scenario besproken waarbij het mogelijk uit de hand zou kunnen lopen?
  • De bijeenkomst is aangekondigd via Facebook. Heeft de politie dit evenement op FB gezien en   indien ja wat is er met deze informatie gedaan?
  • Wat is de reden dat de bijeenkomst niet stopgezet is terwijl het hier om een illegale samenkomst ging?
  • Zijn er boetes of waarschuwingen gegeven door de politie o.b.v. regels COVID-noodverordening?
  • Hoeveel klachten zijn binnen gekomen van omwonenden? Wat is er met deze klachten gedaan?
  • Is er overleg gevoerd met de driehoek tijdens dit evenement (dus sinds gisteravond) en zijn er ook besluiten genomen omtrent deze bijeenkomst?
  • Wat is er gedaan met de klachten van de omwonenden die al 2 jaar lang hinder ondervinden van rondscheurende auto’s?

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede