02 juni 2021

CDA en SP willen dat de gemeente de schulden overneemt van de gedupeerden van de toeslagenaffaire

Een aantal gemeenten, waaronder Rotterdam, heeft aangekondigd alle schulden van de gedupeerden van de toeslagenaffaire die nu in een schuldentraject van de gemeente zitten en gedupeerden die mogelijk op een later nog in beeld komen bij de gemeente over te nemen. Het kabinet is van plan om de meeste private schulden over te nemen van ouders die gedupeerd zijn door toeslagenaffaire. Helaas gaat de regeling pas waarschijnlijk na de zomer in. Gezien de eerdere ervaringen met de Belastingdienst zal dit waarschijnlijk langer duren dan men gepland heeft.

Het CDA en de SP willen graag dat het college in navolging van andere gemeentes de schulden van deze ouders overneemt. Wij vinden dat deze ouders zo snel mogelijk geholpen moeten worden. Dit biedt de ouders namelijk financieel ruimte en lucht om de zomer door te komen en voorkomt mogelijk ook uithuiszettingen. Ouders kunnen dan eindelijk samen met hun kinderen “leuke” dingen doen.

De gemeente heeft de mogelijkheid om deze ouders te helpen. Gezien de toezeggingen van het kabinet loopt de gemeente geen financieel risico met het overnemen van de schulden. Wij hadden graag afgelopen maandag in de raadsvergadering deze motie waarin onze oproep staat om deze ouders te helpen willen bespreken, maar dat is helaas door de volle agenda niet gelukt. We gaan ervan uit dat we deze motie de eerstkomende raadsvergadering gaan behandelen en hopelijk wordt deze gesteund door het college en andere partijen.

De brief die de wethouder heeft beloofd, zal hopelijk meer inzicht bieden in hoe het staat met de afhandeling van de zaken rondom deze gedupeerden van de toeslagenaffaire.

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede