28 januari 2022

CDA Enschede roemt project Kabelkunst

PERSBERICHT

Rob Engbers, kandidaat-raadslid CDA Enschede en betrokken bij Stichting Betekeniseconomie, zou graag zien dat Enschede de komende jaren veel meer werk maakt van een schone economie zonder afval. Om deze gedachte kracht bij te zetten, heeft Rob vrijdag 28 januari een doos vol kabels ingeleverd bij Twente Milieu voor het project Kabelkunst.

Bas Assink van Twente Milieu vertelt dat er jaarlijks in Twente alleen al, ongeveer 600 ton aan snoeren en kabels in het restafval terecht komen. “Bij mensen thuis liggen dozen en laden vol met kabels en snoeren die niet (meer) gebruikt worden. Door betere inzameling en scheiding kunnen de waardevolle grondstoffen opnieuw in worden gezet”.

Ter plekke neemt Eddy Gelhever van Meesterwerk Werkprojecten de doos met kabels van Rob over om ze door zijn werknemers te laten sorteren. “Door project Kabelkunst blijft de economische waarde van de grondstoffen in Twente behouden en wordt deze omgezet in recycling, educatie, bewustwording en arbeidsparticipatie”, beschrijft Gelhever de circulaire werking van het project. Vervolgens worden alle kabels en snoeren bij HKS Metals gerecycled. Van de opbrengst worden workshops ‘Kabelkunst’ georganiseerd voor groepen 6 en 7 op basisscholen.

Kabelkunst is een samenwerking tussen Stichting Betekeniseconomie Twente, Eshuis Accountants en Adviseurs, Saxion, Twente Milieu en Meesterwerk Werkprojecten. Het project is genomineerd voor de Overijsselse Innovatie Top 20. “Deze unieke samenwerking is een heel mooi voorbeeld van hoe het kan en moet als het gaat om hergebruik van materialen”, licht Rob Engbers zijn enthousiasme toe. “Project Kabelkunst laat inwoners zelf meedenken en – doen om afval als waardevolle grondstof te gaan zien”.