24 juni 2021

CDA niet enthousiast over het zwembadvoorstel

Het nieuw te bouwen zwembad kent al een hele lange reis. In 2017 is het startschot gegeven waarbij de toenmalige gemeenteraad de kaders vaststelde voor het nieuw te bouwen zwembad. Tijdens de behandeling in 2017 is door middel van een aangenomen amendement duidelijk uitgesproken om in te zetten op recreatieve voorzieningen in en rond het zwembad voor jongeren en (jonge) gezinnen.

In 2021 kwam er dan eindelijk een voorstel vanuit deze coalitie naar de gemeenteraad. Nadat in mei 2020 de wethouder op het allerlaatste moment een voorstel had ingetrokken, waren de verwachtingen hoog. De wethouder beloofde na het debacle van vorig jaar beterschap en ging actief in gesprek met de zwemverenigingen. Dat is wat ons betreft een heel goede stap geweest en dat heeft uiteindelijk ook geresulteerd in een actieve participatie vanuit de zwemverenigingen in dit zwembadvoorstel.

De twee nieuwe zwembaden die gericht zijn op met name de zwembehoefte van de zwemverenigingen zijn wat het CDA betreft ook noodzakelijk. Wat volgens het CDA echter ontbreekt, is de invulling voor de doelgroep jongeren en (jonge) gezinnen. Vaste recreatieve elementen zijn in het nieuwe zwembad niet meegenomen en moeten nu achteraf opnieuw worden onderzocht. Het CDA diende in 2017 bij de zwembadvisie niet voor niets een amendement in voor juist die recreatieve elementen. De coalitie wil dit nog eerst even uitzoeken…

Om de exploitatie van het nieuwe zwembad rond te krijgen moet zwembad Het Slagman eerder dan gepland sluiten. Terwijl de wethouder tegelijkertijd in Glanerbrug bezig is met beloftes uitdelen over het heropenen van het zwembad aldaar. Een onbegrijpelijke route die de wethouder is ingeslagen. Zo komt er een nooit een eind aan deze zwembadreis.

Het CDA Enschede staat op het standpunt om eenmalig goed te investeren in drie nieuwe zwembaden op 1 centrale locatie in Enschede, waardoor alle doelgroepen (o.a. zwemverenigingen, recreatiezwemmers en zwemlessen) terecht kunnen in het nieuwe zwemwater. Met een paar vaste recreatieve elementen, dus geen subtropisch zwembad meer. Maar wel een bad dat tegemoet komt aan de wensen en behoeften van de inwoners van onze gemeente.

Mart van Lagen, raadslid CDA Enschede