09 oktober 2017

CDA zal tegen voorstel moskee stemmen indien geen uitstel komt

Voor het CDA is godsdienstvrijheid, die verankerd is onze Grondwet, een groot goed. Iedereen mag in een kerk, synagoge, moskee of een andere voorziening zijn geloof belijden. Dit staat voor het CDA buiten kijf.

In dit voorstel gaat het om de vaststelling van het bestemmingsplan van een moskee. Voor het CDA is het nogmaals geen discussie of een bepaalde religie al dan niet een eigen gebedshuis mag hebben. Waar wij moeite mee hebben met dit voorstel is de onduidelijke financiering, relatie en daarmee de ongewenste invloed die vanuit  het ministerie van Religieuze Zaken van Turkije en Erdogan wordt uitgeoefend. Het feit dat imams die vanuit Turkije in deze moskeeën van de Islamitische Stichting Nederland (ISN) geplaatst worden en een polariserende invloed hebben op de Turkse gemeenschap door twee groepen tegen elkaar op te zetten en aan te klagen bij de Turkse overheid, heeft desastreuze gevolgen voor de Nederlandse maatschappij.

Het CDA wil geen groepen tegen elkaar opzetten binnen ons mooie Enschede. Enschede heeft met 160 nationaliteiten jarenlang vredig en harmonieus met elkaar samengeleefd en dat willen we graag zo houden. Wij willen geen ongewenste inmenging vanuit Turkije die de verhoudingen in onze gemeenschap verstoort.

En juist op dit punt heeft afgelopen donderdag in de Tweede Kamer een debat plaatsgevonden. Om ongewenste buitenlandse financiering tegen te gaan, werken de grote islamitische koepelorganisaties in overleg met het ministerie aan een Convenant.  Minister Asscher heeft aangegeven dat de Nederlandse moslimgemeenschap onze bondgenoot is en moet blijven strijden tegen radicalisering, tegen ongewenste financiering en tegen extremisme. In de loop van 2018 wordt verwacht dat het convenant er is. Dat kan ertoe leiden dat vanuit die koepelorganisaties zelf ongewenste financiering eerder aan het licht wordt gebracht.

Met oog op dit aspect van mogelijke ongewenste buitenlandse financiering die blijkens de vele inspraakreacties ook onrust in de nabije omgeving brengt, verzoekt het CDA het agendapunt bestemmingsplan moskee nu van de agenda te halen. Op korte termijn vinden toch geen bouwactiviteiten plaats en als het convenant er is hebben we hopelijk meer waarborgen. In de Tweede Kamer hebben ook woordvoerders van o.a. D66, VVD en SP ook hun bezorgdheid uitgesproken over ongewenste financiering. Ik hoop op steun uit deze Raad. Mochten we geen steun ontvangen van de Raad dan zal het CDA tegen dit voorstel stemmen.

Ton ten Vergert, Raadslid CDA Enschede