14 mei 2019

Domijn blij met samenwerking in Woonvisie Enschede

Vrijdag 10 mei heeft de complete CDA fractie een bezoek mogen brengen aan wooncorporatie Domijn in de fraai gerenoveerde Performance Factory. Met ruim 15.000 sociale wooneenheden een belangrijke maatschappelijke partner in stad en omliggend gebied. Gastvrouw Ineke Buursink en relatiebeheerder Henri Lammers berichtten ons positief over de samenwerking met de 3 grote corporaties en de gemeente Enschede. Veeleer dan in het verleden worden de kaarten open op tafel gelegd en strategische allianties aangegaan. De nieuwe woonvisie heeft daarmee ook een groot draagvlak. Het thema duurzaamheid vergt nog wel de nodige investeringen, waarbij de corporaties een startmotor-rol is toebedacht.

Bijzonder is dat juist bij Domijn dezelfde week een overeenkomst is getekend tussen de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Enschede mag met Zwolle een pilot starten om woningen te bouwen naar behoefte en met kwaliteit, aansluitend bij de strategische doelen, zonder te worden belemmerd door eerder afgesproken wooncontingenten. Het thema wonen zou nog wel meer gekoppeld mogen worden aan de opgaven in het sociale domein, hier valt nog winst te halen.

Ton ten Vergert, CDA fractie