12 juni 2021

Eerste reactie op het besluit van Pieter Omtzigt

Vanmiddag ontvingen we het bericht dat Pieter Omtzigt besloten heeft zijn lidmaatschap van het CDA op te zeggen. Pieter is vele jaren een zeer gewaardeerd lid van onze afdeling geweest en met recht ‘de Twentse stem in Den Haag’. Heel veel Enschedeërs gaven hun voorkeurstem aan hem bij de afgelopen verkiezingen.

In zijn verklaring heeft hij aangegeven dat zijn besluit is ingegeven door het uitlekken van zijn interne stuk aan de commissie-Spies. Deze commissie evalueert de laatste verkiezingen en het proces in aanloop daar naar toe. We begrijpen dat door dit uitlekken, in combinatie met het beeld wat hij schetst in zijn notitie van het functioneren van het landelijk CDA, voor Pieter een heel complexe situatie is ontstaan.

Ook voor het CDA Enschede kwam dit besluit plotseling. We zullen de komende tijd met elkaar het gesprek aangaan over wat deze situatie betekent voor het CDA Enschede, ook richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Daar kunnen we nu nog niet op vooruitlopen.

De hele fractie, inclusief fractievoorzitter Ayfer Koç, blijft zich actief inzetten voor het CDA in de Enschedese raad. We blijven werken aan het maken van een lokale vertaalslag van de christendemocratische idealen.

Voor nu wensen we Pieter en zijn gezin alle kracht en rust toe bij het herstel.

Bestuur CDA Enschede