10 maart 2020

EnschedeEclips

Enschede is een internationale stad met zo’n 160 nationaliteiten en een stad die heeft laten zien dat, ongeacht je afkomst, geaardheid, religie en geslacht, je mag zijn wie je bent. Het is helaas ook zo dat dit tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend is. We leven in een tijd waar diepe verdeeldheid en polarisatie heerst.

Hoe mooi is het als er vanuit de samenleving een handreiking komt dat dit anders kan en moet. Een handreiking van Stichting Het Verschil Sterkt De Stad, middels een mooi kunstwerk: EnschedeEclips.

Deze stichting wil door middel van een iconisch middelpunt laten zien dat Enschede de divers samengestelde samenleving in haar armen sluit en dat Enschede een stad is waarin iedereen meetelt en ook meedoet. Een zichtbare factor die er altijd is en herkenbaar voor iedereen, in de strijd voor meer tolerantie en acceptatie. Kortom zoals de stichting het mooi verwoordt: “Een monument om te zijn wie je bent, te doen en te houden van wie je wil. Allen zijn anders. Samen zijn we één.”

Op initiatief van het CDA is tijdens de raadsvergadering van 9 maart jl. een motie ingediend om de gemeenteraad dit initiatief van deze stichting te laten omarmen en met een symbolisch bedrag ad €5.000 dit mooie initiatief te steunen. Hiermee krijgt de stichting een impuls om fondsen te werven en dit iconische kunstwerk mogelijk te maken in de stad. Het is mooi dat de Raad het voortouw neemt in de steun voor dit initiatief en hiermee laat zien dat Enschede een warm hart heeft, waar iedereen welkom is en omarmd wordt.

Dit initiatief van de Stichting Het Verschil Sterkt De Stad omvat alle elementen die wij als Raad belangrijk vinden en waar we geen NEE tegen kunnen zeggen.

• Het is een initiatief dat verbindend is
  • Het is een initiatief vanuit de samenleving en
  • Het is een initiatief voor de samenleving.

Laten wij dit initiatief dan ook GROOTS omarmen en het is mooi dat dit dan ook raadsbreed wordt gedaan. Mooi dat alle partijen met dit bijzondere symbool laten zien dat we eensgezind als Raad waarden als tolerantie en acceptatie hoog in het vaandel hebben.

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede