04 mei 2020

Herdenken en vieren in bijzondere tijden

In het jaar waarin we met elkaar 75 jaar vrijheid vieren, ervaren we nu een ongekende en ingrijpende tijd. Het coronavirus grijpt nog elke dag om zich heen. Door het coronavirus herdenken wij in bijzondere tijden de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. En ook de vrijheidsvieringen zijn door het coronavirus niet mogelijk. Ondanks de beperkingen die dit virus ons oplegt, mogen we niet vergeten waarom wij herdenken en vieren.

Het is dit jaar helaas niet mogelijk gezamenlijk in het Volkspark op gepaste wijze de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Het is nog maar 75 jaar geleden dat Enschede werd bevrijd op 1 april 1945. De Duitse troepen in Europees-Nederland capituleerden op 4 mei 1945 op de Lüneburger heide ten overstaan van veldmaarschalk Montgomery. Nederland was op 5 mei 1945 om 08.00 uur weer een vrij land.

Vrijheid doorgeven is een maatschappelijke plicht van ons allen. We moeten zorgvuldig omgaan met onze vrijheden. Ieder jaar hierbij stilstaan op 4 en 5 mei is het minste wat we kunnen doen. Er zijn nog tal van landen op onze wereld waar vrijheid en gelijkheid helemaal niet vanzelfsprekend is.

Herdenken en vieren doen we nu even anders dan voorgaande jaren. Laten we met elkaar nu zoveel mogelijk thuis in kleine kring herdenken en vieren. Volgend jaar staan we op 4 mei weer met elkaar in het Volkspark en op 5 mei toveren we Enschede weer om in één groot vrijheidsfestival.

Vrijheid geef je door aan een ander.

Mart van Lagen, raadslid CDA Enschede

Bron afbeelding: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/ac061fbc-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
Titel afbeelding: “De Britse bevrijders van de Guard Armoured Division worden toegejuicht”