26 februari 2020

Illegaal wapenbezit onder jongeren

Afgelopen zondagavond kwam het uitgebreid aan bod tijdens de uitzending van Zondag met Lubach[1]. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) berichtte aan RTL Nieuws dat er een toename is van betrokkenheid van jongeren bij gewelddadigheden bij gewapende overvallen en steekincidenten[2]. Steeds meer burgemeesters maken zich zorgen over illegaal wapenbezit onder de jongeren. Amsterdam overweegt zelfs het preventief fouilleren van jongeren in de hoofdstad[3].

De Enschedese CDA-afdeling maakt zich grote zorgen over deze hype. Het is niet normaal dat jongeren met messen op straat lopen en hierdoor anderen en zichzelf onnodig in gevaar brengen. Het CDA Enschede is van mening dat ook de ouders verantwoordelijk moeten kunnen worden gehouden. Jongeren horen niet op straat te lopen met levensgevaarlijke voorwerpen.

Jongerenwerkers, gemeente en politie moeten nauw samenwerken om de omvang van het probleem duidelijk in kaart te brengen. Veiligheid van de inwoners en bezoekers van Enschede moet voorop staan. Daarom stelt de Enschedese CDA-fractie de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

1. Is de portefeuillehouder bekend met de inhoud van de drie genoemde nieuwsberichten over illegaal wapenbezit onder de jongeren?
  2. In hoeverre hebben de gemeente, politie en jongerenwerk in beeld hoe groot de groep jongeren is in Enschede die zich strafbaar maakt aan illegaal wapenbezit?
  3. Welke maatregelen zijn al genomen, of kunnen worden genomen door de portefeuillehouder om illegaal wapenbezit onder de jongeren tegen te gaan?
  4. Wat is de mening van het college over een actieprogramma waarin jongeren anoniem het illegale wapen in te kunnen leveren bij de politie? Vergelijkbaar met de inleveractie van de politie in IJsseland[4].
  5. Wat is de mening van de portefeuillehouder over het preventief fouilleren van groepen jongeren bij en rondom scholen? Daarnaast wil de CDA-fractie weten of de portefeuillehouder in samenwerking met politie en scholen onaangekondigde kluisjescontrole gaat uitvoeren op scholen.
  6. In hoeverre ziet de portefeuillehouder mogelijkheden om de ouders verantwoordelijk te houden voor het illegale wapenbezit van de jongere? Wat is de mening van de portefeuillehouder over het beboeten van de ouders, zoals ook de burgemeester van Rotterdam onlangs heeft aangekondigd[5]?

1) https://www.youtube.com/watch?v=g9n5IAyHLxE

2) https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4978791/burgemeesters-zorgen-wapengebruik-steekpartijen-jongeren-tieners)

3) https://www.trouw.nl/binnenland/amsterdam-lijkt-te-voelen-voor-preventief-fouilleren-jongeren-op-messen~badd45da/

4) https://www.rtvoost.nl/nieuws/326206/Politie-actie-na-reeks-geweldsincidenten-anoniem-wapens-inleveren-in-IJsselland