25 november 2019

Minister Ank Bijleveld vertelt in Twents theatercollege uitgebreid over de motie van wantrouwen inzake Irak

Van UT-student naar minister van Defensie

Minister van Defensie Ank Bijleveld overleefde onlangs een motie van wantrouwen, ingediend na het niet juist informeren van de Tweede Kamer over de burgerslachtoffers die in 2015 bij een Nederlands bombardement op Irak waren gevallen. Onder meer over deze gevoelige zaak verhaalt zij uitgebreid op 14 januari in het Twentse theatercollege in De Kleine Willem te Enschede.

Bijleveld bood haar excuses aan voor het niet informeren van de Kamer, maar draaide daarmee in feite op voor de fout die haar voorganger Hennis had gemaakt. Hoe dat voelde? En in hoeverre zij zich niettemin verantwoordelijk voelt? Ze vertelt het allemaal in de authentieke sfeer van De Kleine Willem. Onder leiding van presentator Eddy van der Ley neemt Bijleveld de bezoekers mee op een avontuurlijke, inspiratierijke reis door leven en werk, langs tegenslag en verdriet, geluk en glorie.

In een snel veranderende (politieke) wereld staat Ank Bijleveld nadrukkelijk haar mannetje als minister van Defensie. Die even prestigieuze als gecompliceerde post in het huidige kabinet-Rutte III is haar niet komen aanwaaien; de in Goor woonachtige CDA-politica bouwde haar loopbaan zorgvuldig op. Na op de Universiteit Twente bestuurskunde te hebben gestudeerd (van 1980 tot 1986) was ze achtereenvolgens gemeenteraadslid in Enschede, Tweede Kamerlid, burgemeester van de Hof van Twente, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Commissaris van de Koning(in) in de provincie Overijssel. Sinds oktober 2017 is ze minister van Defensie. Op 14 januari verhaalt ze over de totstandkoming van haar fraaie cv, maar ook over de tegenvallers. Over hoe het is om als vrouw in een mannenwereld te functioneren. En over hoe het is om - als minister – met dossiers als Mali, de chroomverf, de ‘verzwegen’ burgerslachtoffers in Irak, Marco Kroon en het Europese leger te maken te hebben. En hoe zit het met de actuele dreiging in de wereld?

Na de pauze krijgt het publiek uitgebreid de gelegenheid vragen te stellen.

Na afloop is er een meet & greet.

Kaarten van € 19,50 zijn te bestellen via