22 januari 2018

Subsidie voor (elektrische) fietsen voor maaltijdbezorgers

Het is de dagelijkse orde van de dag. Maaltijdbezorging op (oude) brommers, scooters en snorfietsen. Door weer en wind rijden ze door de stad om de maaltijden kant-en-klaar af te leveren aan de Enschedese inwoners. Dat is niet alleen goed voor de economie, maar het hoort ook bij een bruisende stad.

Toch blijkt dat de bezorging van maaltijden op (oude) brommers, scooters en snorfietsen regelmatig tot ergernissen en overlast kan lijden. Dergelijke overlast kan bijvoorbeeld ontstaan door (te) hard rijden (op fietspaden) of de uitstoot van uitlaatgassen. Daarnaast helpt het ook niet bij de duurzaamheidsdoelstelling van Enschede.

De Enschedese CDA-fractie wil graag kijken naar realistische alternatieven om de ergernissen te verminderen en bij te dragen aan een duurzaam Enschede. Daarom stelt het CDA voor om te kijken naar een subsidie voor (elektrische) fietsen voor bedrijven die aan maaltijdbezorging doen. Ter navolging van de gemeente Rotterdam (Zie link: https://www.rotterdam.nl/loket/subsidie-elektrische-fietsen-maaltijdbezorgers/).

De CDA-fractie denkt dat bezorging van maaltijden op (elektrische) fietsen bijdraagt aan veiligere en schonere stad.  Daarnaast kan het ook een bijdrage leveren aan de strijd tegen scooters in de binnenstad. Mede omdat er in de binnenstad van Enschede veel bedrijven zitten die aan maaltijdbezorging doen.

Daarom stelt het CDA de volgende vragen aan het college van Burgemeester en Wethouder:

1. Is het college bekend met de subsidieregeling van de gemeente Rotterdam voor bedrijven die aan maaltijdbezorging doen op (elektrische) fietsen?

2. Erkent  het college dat het verminderen van (oude) brommers, scooters en snorfietsen in de stad bijdraagt aan een veiligere en schonere stad? En welke verdere voordelen ziet het college in een dergelijke subsidieregeling?

3. Welke mogelijkheden ziet het college in een subsidieregeling voor Enschedese bedrijven die aan maaltijdbezorging doen op (elektrische) fietsen.

Mart van Lagen,
Raadslid CDA Enschede