02 juni 2021

Veiligheid prioriteit van de gemeenteraad

Op maandag 31 mei jl. sprak de gemeenteraad in de raadsvergadering over het integrale veiligheidsbeleid voor de komende vier jaar. Tijdens de commissiebehandeling voorafgaande aan deze raadsvergadering leek het nieuwe integrale veiligheidsbeleid allesbehalve rijp voor besluitvorming. Toch kwam het stuk op de agenda van de raad te staan ter besluitvorming.

Jaarlijks veiligheidsgesprek
Dat het thema veiligheid leeft onder de inwoners van Enschede is geen nieuwe informatie. De gemeenteraad moet daarom ook het onderwerp nadrukkelijker en vooral vaker op de agenda zetten. Het CDA Enschede diende met steun van bijna de hele gemeenteraad het voorstel in om jaarlijks het thema veiligheid op de raadsagenda te zetten. De gemeenteraad moet sneller kunnen besluiten over bijvoorbeeld plaatsing van camera’s bij fietstunneltjes of over mogelijkheden om de wiet-ontwikkelwinkels (grow- en smartshops) te weren uit onze wijken en binnenstad.

Geen ruimte voor wiet-ontwikkelwinkels
Op 10 november 2020 stuurde de winkeliersvereniging Winkelhart Enschede een brief gericht aan de gemeenteraad over het toenemende aantal wiet-ontwikkelwinkels in onze binnenstad. Dergelijke winkels dragen niet bij aan een fijne en vooral veilige winkelstad die we willen zijn. Het CDA Enschede diende met steun van een grote meerderheid van de gemeenteraad het voorstel in om mogelijkheden te onderzoeken dergelijke wietwinkeltjes te weren uit onze binnenstad en waar nodig uit onze wijken. Enschede kan juist nu na de verschrikkelijke coronamaanden positieve economische impulsen gebruiken, daar dragen wat ons betreft wietwinkels niet aan bij.

Daarnaast heeft het CDA Enschede het voorstel gedaan om het veiligheidsgesprek in de verschillende stadsdelen te organiseren. Veiligheid is een thema dat iedereen raakt en waar iedereen een mening over heeft. Daarom moet de gemeenteraad juist met de inwoners het onderwerp bespreken en niet enkel eens in de vier jaar vanuit het stadhuis. Samen maken we tenslotte de stad weer een beetje mooier en veiliger.

Mart van Lagen, raadslid CDA Enschede