09 september 2019

Weet gemeente Enschede cultuur-historie wel op waarde te schatten?

Helaas komt het nog steeds voor dat de gemeente Enschede bepaalde elementen, straten, gebouwen of bepaalde panden niet op cultuurhistorische waarde weet te schatten. Het gevolg hiervan is dat deze gesloopt worden en daarmee dus ook cultuurhistorie verloren gaat voor de stad en dorpen.

Voorbeelden zijn er genoeg: oude gevel van de oude fabriek Sanders, Bato-complex en nu de oude stenen aan de Harberinksweg in Usselo. Vergeet daarbij niet dat de sloop van het oude politiebureau aan de Haaksbergerstraat en karakteristieke villa’s aan de Nijverheidsstraat, nog steeds pijn doen.

Iedere keer zien we hetzelfde patroon. Gebouwen, waardevolle elementen, straten dreigen gesloopt te worden. Grote commotie is het gevolg. Allerlei organisaties die zich inzetten voor cultuur-historie, bewoners en raadsleden ageren en protesteren tegen deze sloop. Het einde van het liedje is dat de sloop bijna nooit terug gedraaid wordt. Dat is frustrerend en funest voor de relatie met al deze organisaties, burgers en raadsleden en het vertrouwen in het bestuur.

Het lijkt of de gemeente Enschede niet van deze gebeurtenissen en ervaringen heeft geleerd. Er gaat geen seintje in de organisatie branden van een verlies van cultuurhistorie.

Het CDA maakt zich dan ook grote zorgen over cultuur-historie, ook omdat er geen geld vrij is gemaakt voor het onderbezette afdeling cultuur-historie. Terecht dat erfgoedvereniging Heemstede een klacht heeft ingediend bij de Erfgoedinspecteur en de Provincie Overijssel. Deze vereniging vindt dat Enschede haar cultuur-historisch erfgoed onvoldoende beschermt.

Het CDA zou graag zien dat het college bij elk besluit omtrent inrichting en vernieuwing van de fysieke omgeving in Enschede op cultuur-historische waarde toetst. In dit kader vragen wij dan ook het college het volgende:

1. Wat heeft het college geleerd na de commotie over het slopen van o.a. het Bato-complex maar nu ook van het verwijderen van de oude stenen aan de Harberinksweg?
2. Bent u bereid om de oude stenen aan de Harberinksweg weer terug te plaatsen?
3. Bent u bereid om bij elk besluit rondom de inrichting en ontwikkeling te toetsen op cultuurhistorische waarde?

Namens de CDA-fractie,

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede