30 september 2020

Werkbezoek aan kunstateliers

Jaarlijks brengen wij samen met de CDA-fractie van Overijssel werkbezoeken aan bedrijven, instellingen, organisaties en nog veel meer. Kortom het maatschappelijk middenveld. Dit jaar hebben we een keuze gemaakt voor de kunstateliers bij de Werkhaven en de Zessprong. Het was een interessant en verrassend werkbezoek. Er worden mooie, creatieve en innovatieve dingen gemaakt maar toch zijn er zorgen.

De gevolgen van de coronacrisis treft ook kunstenaars. Er zijn minder inkomsten, maar de vaste kosten lopen wel gewoon door. Voor hen is het ook een onzekere periode. We hebben met hen gesproken over de gevolgen van de crisis, het vertrek van jonge kunstenaars uit de stad, hoge kosten van verduurzaming en de gevolgen van jarenlange bezuiniging op cultuur.

Een aantal leden van de Statenfractie gaan een vervolgbezoek brengen om door te praten over de verduurzaming van de prachtige gebouwen waarin kunstateliers zijn gevestigd, maar ook hoe we jonge kunstenaars kunnen behouden voor de stad. Al met al een zeer nuttig werkbezoek.a