05 februari 2020

Werkbezoek GGD Twente

De poli seksuele gezondheid van GGD Twente heeft als doel Twente seksueel gezond te krijgen en te houden. Met deze doelstelling zijn wij tijdens onze vrijdagmiddag werkbezoeken het gesprek gestart met twee bevlogen medewerkers van de poli seksuele gezondheid van de GGD.

Tijdens een open gesprek hebben we veel gehoord over hoe de GGD dag in dag uit zorgdraagt voor al onze inwoners in Enschede en Twente. Van het verzorgen van lespakketten op scholen tot het begeleiden van sekswerkers binnen clubs of in thuissituaties. Van het voorkomen van tiener- en ongewenste zwangerschappen tot aan het bestrijden van soa’s.

Zij zijn samen met hun collegae dag en nacht bezig om onze inwoners te voorzien van de juiste informatie, voorlichting en begeleiding. We hebben met verbazing geluisterd naar de nog grote onwetendheid op het gebied van de seksuele ontwikkeling van jong en oud. Wij kunnen als gemeente onze ogen daar niet voor sluiten, want hoe meer wij inzetten op preventie en juiste begeleiding, hoe gezonder wij onze stad en regio houden. Helaas krijgt niet iedereen vanuit zijn of haar thuissituatie de ‘juiste’ informatie in de opvoeding mee, over hoe het beste om te gaan met je persoonlijke seksualiteit en zuinig en trots te zijn op je eigen lichaam.

Wij pleiten dan ook voor goede voorlichting op al onze basisscholen, in het voortgezet onderwijs, maar ook binnen Welzijn als het gaat om kansrijke zwangerschappen, loverboys problematiek en het voorkomen van soa’s.

Maar de werkzaamheden gaan verder dan goede voorlichting alleen. Ook nemen zij soa-testen af, delen zij condooms uit en begeleiden zij jong en oud naar goede medische en/of psychische hulp.

Die doorverwijzende en begeleidende rol zorgt ervoor dat op een laagdrempelige manier jong en oud gelijke kansen krijgen om zich te kunnen ontwikkelen, een beter inzicht te krijgen op relaties in welke vorm dan ook, maar bovenal persoonlijke positieve keuzes leren maken.

Het was een leerzame middag, waarin het doel van het werkbezoek was om meer inzicht te krijgen als fractie in de werkzaamheden van de poli seksuele gezondheid. Wat ons betreft een hele belangrijke tak binnen de GGD, die nog te weinig bekendheid heeft in Twente.

Sara Nijenhuis, woordvoerder Zorg CDA Enschede