Voor de toekomst van Haaksbergen

Terwijl op het moment van schrijven de corona nog in alle hevigheid heerst, ziet de toekomst van Haaksbergen er beter uit dan een paar jaar geleden.

De gevolgen van corona zijn groot, zowel voor de gezondheid van onze inwoners als op het financiële vlak. Vele activiteiten zijn niet door gegaan wat de cohesie in onze samenleving niet ten goede komt. Het CDA Haaksbergen hoopt dat deze pandemie spoedig onder controle is en dat wij terug kunnen keren naar het “oude normaal”.

De financiële malaise waar we in waren beland lijken we door de bezuinigingen en het nalaten van grote investeringen achter ons te laten. Jeugdzorg, WMO en de andere extra taken die de gemeenten toebedeeld kregen, hebben veel geld gekost. Door de lobby van gemeenten en de VNG heeft de rijksoverheid ingezien dat er meer geld richting gemeenten moest. Met het extra geld van de overheid komt de weegschaal weer enigszins in balans. Omdat de financiële positie nog fragiel is moeten wij duidelijke keuzes maken over wat in de komende periode realiseerbaar zal zijn. Zoals u van ons gewend bent willen we op kritische en constructieve wijze duidelijke keuzes maken.

Het CDA zet zich in voor een toekomst met een vitaal platteland en een prettig woonklimaat in Haaksbergen. Waar woningen worden gebouwd voor starters en ouderen. Waar de jeugd scholing kan krijgen zonder kilometers te hoeven fietsen. Een toekomst waar de gemeente nog meer naar de mening van de inwoners vraagt. En een toekomst waar we mensen die het moeilijk hebben waar mogelijk ondersteuning bieden via een goede sociale structuur van gemeente en vrijwilligersorganisaties.

Met de input van verschillende organisaties en inwoners van Haaksbergen heeft het schrijverscollectief een evenwichtig programma geschreven, in lijn met de grondbeginselen van onze partij. Ook is gebruik gemaakt van de expertise en ondersteuning van het landelijke partijbureau van het CDA, de provinciale afdeling en het wetenschappelijk bureau van het CDA. De leden van het CDA hebben hun zienswijze op het conceptprogramma kunnen geven en het is door diezelfde leden goedgekeurd.

Participatie van organisaties en inwoners is belangrijk voor het CDA. Beleidsplannen maken met input van de gebruikers geeft immers een resultaat waar (bijna) iedereen mee kan instemmen.

Het CDA wil, als partij met ruime bestuurservaring, met fractie en leden verder bouwen aan de toekomst van Haaksbergen. Een gemeente met goede voorzieningen waarin geleefd, gewerkt en ontspannen kan worden met respect voor elkaar: een echte samenleving.

Wij hopen dat u zich herkent in onze uitgangspunten en doelen voor een goede toekomst van Haaksbergen.

Haaksbergen, december 2021

Theo van der Hulst