Gezondheid

Gezondheid is meer dan het fysieke welzijn van de burger alleen. Het is ook hoe wij als gemeente solidariteit in de zorg regelen. Steun aan kwetsbare groepen geven en een gezonde levensstijl stimuleren. Dit om de gezondheidzorg betaalbaar te houden. Een brede preventiestrategie zal hier zeker aan bijdragen. Zo zorgen wij ervoor dat de zorg voor de gemeente betaalbaar blijft. En dat pijnlijke bezuinigingen in de gezondheidszorg worden voorkomen. In Haakbergen kennen we een breed aanbod van gezondheidszorg. Ons streven is om dit zo te behouden voor de gemeenschap. Als wij aan gezondheid denken, denken wij tevens aan de vele regels die hierbij gelden. Om zoveel mogelijk hulp te kunnen geven moet de administratieve druk zo laag mogelijk zijn. Tot slot de nasleep van de corona pandemie. Wordt het oude normaal weer normaal? Corona zal zeker blijven, waardoor we daar blijvend aandacht voor moeten hebben. Maar net als bij de griepprik, zullen er ook mensen zijn die de coronaprik weigeren. Ook voor dit standpunt zullen wij begrip moeten hebben.

WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)

Veranderingen in de WMO zijn continu gaande. Dit zijn veranderingen naar aanleiding van gewijzigde wetgeving en rechtelijke uitspraken. Bij de aanpassingen van de regels gaat het CDA altijd uit van de persoonlijke kracht en de waardigheid van mensen. Rekening houden met wat mensen kunnen, is ons vertrekpunt. Uitvoerbare regels moet het hoofddoel zijn, waarbij maatwerk als uitzondering mogelijk is.

Het CDA Haaksbergen gaat zich inzetten voor:

• De bereikbaarheid van zorg en deze op maat leveren.
  • Zorg voor de ouderen die langer in hun vertrouwde huis willen blijven wonen. Dit moet wel op een veilige en verantwoorde manier kunnen. Hulp van de gemeente moet daarbij geboden worden als dat nodig mocht blijken.
  • Maatwerk in de WMO.
  • Meer hulp bij ongeletterdheid (ook digitale ongeletterdheid).
  • Goede basisvoorzieningen voor zorg en welzijn die betaalbaar en uitvoerbaar zijn.

Jeugdzorg

De uitvoering van de jeugdzorg is door de landelijke overheid geheel bij de gemeente neergelegd. Het idee hiervan is dat de gemeente beter weet wat er speelt en wat voor mogelijkheden er zijn. Het CDA maakt zich zorgen over de groeiende kosten binnen de jeugdzorg, terwijl er niet genoeg geld binnen komt vanuit de landelijke overheid. Ook de aanhoudende stroom berichten over malafide zorgbureaus is een zorg. Het CDA wenst dat jongeren jeugdhulp krijgen wanneer dit nodig is en waar dit mogelijk is, bij voorkeur binnen de gemeentegrenzen van Haaksbergen. Belangrijk hierbij is dat de juiste indicaties worden afgeven waarbij eerst gekeken wordt of lichtere vormen van jeugdzorg passend zijn voordat er ingezet wordt op zwaardere vormen. Deze indicaties moeten in goed overleg met de huisartsen en andere professionals tot stand worden gebracht.

Het CDA Haaksbergen gaat zich inzetten voor:

• Preventie en het afsluiten van preventieakkoorden. Omdat de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en de Jeugd GGZ onder druk staan.
  • Het koppelen van jeugdhulpverlening aan scholen, zodat er effectief geholpen kan worden.
  • Een betere screening en controle op zorgbureaus.
  • Het faciliteren van de zoektocht naar passende vestigingsplekken en woonvormen voor de Jeugdzorg in Haaksbergen.
  • Een onderzoek naar de oorzaken van het gestegen aantal jeugdzorg aanvragen.
  • Een betere overgang tussen de verschillende vormen van jeugdzorg en daarbij de naaste familie duidelijk en in een vroeg stadium meenemen.
  • De jeugd zodat deze een toekomst heeft in Haaksbergen. Deze inzet ziet u terug in vele facetten als jeugdzorg, onderwijs, sport, werk en woningen.
  • Het vergroten van de weerbaarheid bij jongeren, waardoor de zelfredzaamheid vergroot wordt. De belasting is immers hoog bij jongeren. Denk hierbij aan school, hobby en sport, werk en familie. Jongeren moeten zich er van bewust zijn dat er keuzes gemaakt moeten worden.
  • Het stimuleren en bereikbaar maken van sport voor iedereen.
  • Initiatieven die de recreatieve functie van het Park Groot Scholtenhagen voor jong en oud versterken.

Ouderen

Het CDA vindt goede zorg voor iedereen belangrijk dus ook voor de ouderen. De ouderen van nu verschillen met de ouderen van 40 jaar geleden. Nu de indicatie voor een woon- zorgcentrum minder snel gegeven wordt is het geen vanzelfsprekendheid meer om naar een dergelijk centrum te verhuizen. Zelfredzaamheid wordt steeds vaker gevraagd.

Het CDA vindt dat de gemeente de ouderen daarin moeten ondersteunen en helpen om dat te bereiken. Oud worden in een vertrouwde omgeving. Een wens van een ieder, maar dit moet wel mogelijk zijn.

Het CDA Haaksbergen gaat zich inzetten voor:

• De begeleiding van ouderen bij een verantwoord zelfstandig leven met eventueel aanvullende hulp van familie, vrijwilligers en gemeente.
  • Het bestrijden van eenzaamheid.
  • Meer aandacht voor de vroegtijdige herkenning van dementie, zodat men weet hoe te handelen. Dementie is een volksziekte die vaak onderschat wordt met veel onderliggend leed.
  • Behoud van de huidige initiatieven om voorlichting te geven hoe men langer vitaal blijft en langer thuis kan blijven wonen.
  • Het juist bij ouderen promoten van beweging op hun eigen niveau, zoals bijvoorbeeld walking football of andere initiatieven.
  • Het hulp bieden in deze digitale wereld aan personen zonder kennis van computers. Daarnaast moet het alijd mogelijk zijn een papieren versie op te vragen.
  • Het ondersteunen en ontlasten van mantelzorgers die op momenten overbelast zijn. Dat komt omdat bij de taken in de mantelzorg, werk en privé samenkomen.
  • Op kleinschalige zorg gerelateerde woonvormen nabij bestaande voorzieningen.
  • Een actieve rol van de gemeente richting Livio, om de nieuwbouwplannen voor het verzorgingshuis Het Saalmerink, die al jaren op de plank liggen, te bespoedigen.