Wonen

De vraag naar woningen is onverminderd groot. Er is met name behoefte aan woningen voor starters en senioren.
Het CDA stimuleert het onderzoeken van andere typen woningen zoals bijvoorbeeld tiny houses, bungalows en duplexwoningen. De inbreiding (zoals het O&K terrein) nadert zijn voltooiing. Nu er ook volop gebouwd wordt in St. Isidorushoeve, Buurse en de Veldmaat, is onze wens dat de gemeente initiatieven neemt voor grondverwerving. Zodat

er meer betaalbare bouwkavels beschikbaar komen voor de Haaksbergse inwoners.

Bouwen, bouwen, bouwen

Senioren hebben andere woonbehoeften dan gezinnen. Het CDA wil initiatieven ondersteunen voor hofjes en levensloopbestendige woningen, die aansluiten bij de behoeften van deze doelgroep. Dit geldt ook voor mantelzorgwoningen of familiehuizen. Voor deze woningen zijn mensen van buiten Haaksbergen die hier permanent willen wonen ook welkom. Omdat Haaksbergen afhankelijk is van één woningcorporatie, is verbreding van het aanbod aan te bevelen. Beursgenoteerde ondernemingen gaan

in Nederland de komende jaren grootschalig (tijdelijke) woningen van uitstekende kwaliteit bouwen. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) wordt gestimuleerd.

Het CDA Haaksbergen gaat zich inzetten voor:

• Nieuwbouw aan de randen van Haaksbergen en in de kerkdorpen.
  • Een meer actief grondbeleid.
  • Meer nieuwbouw voor starters en levensloopbestendige bouw.
  • Het invoeren van een starterslening.
  • Ondersteunen van kleinere in- en uitbreidingsplannen.
  • Onderzoek naar de vraag of speculerende koop van woningen kan worden verhinderd.
  • Het binden van jongeren door bijvoorbeeld jongerenhuisvesting te faciliteren als overloop van studentenwoningen vanuit Enschede.
  • Voldoende woningen voor alle doelgroepen in de (sociale) huur en koopsector.
  • Het in de prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie opnemen dat beschikbare huurwoningen als eerste worden aangeboden aan de inwoners van Haaksbergen.