07 juni 2016

Bijeenkomst met CDA Tweede Kamerlid Agnes Mulder bij attractiepark Slagharen

Maandag 6 juni organiseerden wij een bijeenkomst bij het attractiepark Slagharen met CDA Vechtdal. Het CDA Vechtdal is een samenwerking tussen de CDA afdelingen van Dalfsen, Ommen, Zwolle en Hardenberg.

Speciale gast op deze bijeenkomst was Agnes Mulder, CDA tweede kamerlid. Als verbindende thema's waren gekozen: recreatie & toerisme en economie, bereikbaarheid en natuur.

De volgende sprekers namen een deel van het programma voor hun rekening:

Douwe Prinsse, wethouder gemeente HardenbergWouter Dekkers, directeur Attractiepark SlagharenJan van Veen, Camping StoetenslaghHenk Meulink, statenlid provincie OverijsselAgnes Mulder, tweede kamerlid

Inleidende spreker was Douwe Prinsse. Hij nam ons mee in de economische ontwikkelingen in het Vechtdal en aangrenzende regio's. Hij benoemde de thema's waar we sterk in zijn als regio: de maakindustrie, recreatie en toerisme, agro, zorg.

De volgende spreker was gastheer Wouter Dekkers van het attractiepark Slagharen. Hij vertelde onder andere over de geschiedenis van het park vanaf 1963 en de manier waarop het park op dit moment actief samenwerkt met haar directe omgeving. Mooi voorbeelden zijn de avondvierdaagse, waarbij de kinderen dwars door de Mainstreet lopen en het feit dat het attractiepark de jeugdafdeling van de voetbalclub direct naast het park als sponsor helpt en daar actief mee samen werkt.

Daarna kwam Jan van Veen aan het woord. Hij is eigenaar van Stoetenslagh, de camping in Rheezerveen met het eigen overdekte strand. Hij was erg stelling in zijn mening over de samenwerking in bijvoorbeeld de evenementen in de regio. Die staan nergens overzichtelijk bij elkaar, wat lastig is voor de gasten op de camping. Deze willen een totaaloverzicht en niet voor elke plaats apart op moeten zoeken wat er allemaal te doen en te beleven is. Ook werden de toeristenbelasting en forensenbelasting genoemd als belemmerend voor de ruimte in de investeringen die Stoetenslagh elk jaar weer moet doen.

Via Henk Meulink maakten we de stap naar de rol van de provincie. Uiteraard kwam bereikbaarheid hierin prominent naar voren. De acties rondom de N340, de Vechtdallijnen, de bevaarbaarheid van de Vecht. Allemaal belangrijke thema's voor het Vechtdal. Door de bezoekers werd de vraag gesteld waarom de kern van de investeringen door de provincie niet meer in het Vechtdal plaatsvindt. Hier zullen we aandacht voor moeten blijven vragen.

Afsluitende spreker was Agnes Mulder. Ze heeft een bijzondere band met de gemeente Hardenberg en het attractiepark. Haar inbreng ging over de recreatiebranche, het landelijk investeringsprogramma, windmolens (nieuwe term: aaibare windmolens van 15 meter). Door de bezoekers uit de branche die met vele uiteenlopende vragen kwam, werd het een veelzijdig geanimeerd gesprek waarin de betrokkenheid en kennis van Agnes Mulder duidelijk naar voren kwam. Ook de sprekers onderling schroomden niet om elkaar kritische vragen te stellen.

Duidelijk voor ons, is dat de recreatie- en toerismebranche een belangrijke rol vervult in onze regio en dat deze branche met veel aspecten te maken heeft zoals belastingen en bereikbaarheid. We zullen hier als afdeling en regio een actieve rol in blijven vervullen.

Mocht u over deze of andere onderwerpen vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op. Als afdeling Hardenberg onderhouden we nauwe contacten met onze ondernemers, provinciale bestuurders en landelijke vertegenwoordigers in de tweede kamer.