12 oktober 2020

CDA stimuleert ‘steun in de rug’ bij ouderschap in echtscheiding situatie

Uit landelijk onderzoek blijkt dat 1/3 deel van de kinderen van gescheiden ouders matige tot ernstige problemen ervaart na een echtscheiding. Dit varieert van agressie, stress, depressie tot riskant gedrag als criminaliteit of verslaving. Maar ook armoede of huisvestingsproblemen spelen soms een rol.

Het CDA in de gemeente Hardenberg heeft het college gevraagd een initiatief te nemen waarmee zoveel mogelijk schade bij minderjarige kinderen – die te maken hebben met complexe echtscheiding – wordt voorkómen. Momenteel wordt gewerkt aan een ‘steun in de rug’ waarbij verschillende vormen van hulp worden geboden aan mensen met relatieproblemen en (complexe) scheidingsproblematiek.

Hierbij staat het perspectief van het kind centraal. Door eerder de hulpbehoefte te signaleren en ondersteuning te bieden, kan voorkomen worden dat intensieve jeugdhulptrajecten nodig zijn. Concreet bestaat het hulpaanbod uit het samenstellen van een visie vanuit alle relevante maatschappelijke partners.

Daarnaast is het doel om een centrale plek te bieden waar mensen terecht kunnen met vragen over relaties en scheiding. Momenteel wordt hier volop invulling gegeven.

Als u hier vragen over heeft, neemt u dan gerust contact met ons op.