07 november 2018

In memoriam Dirk van der Valk

In Memoriam - door Bert Linde

Dirk van der Valk is geboren op 15 maart 1952 te Lippenwoude bij Hommerts een klein dorpje in het zuidwesten van Friesland. Dirk is na een korte periode van ziekte in Zwolle overleden op 26 oktober 2018.

De laatste paar jaar woonde hij met echtgenote Wil in Zwolle. Na enkele jaren in Dedemsvaart te hebben gewoond heeft het gezin daarna ruim 34 jaar gewoond aan de Westerhuizingerweg in Balkbrug.

Naast zijn werk als ingenieur (hij studeerde in Delft) was Dirk maatschappelijk actief in Dedemsvaart bij de Jeugdsoos Wanhatti en in Balkbrug bij de Protestantse Kerk. De meeste mensen zullen hem echter kennen als lid van het CDA. Destijds was hij bestuurslid van de afdeling Avereest en na de herindeling bij de gemeente Hardenberg. Vervolgens werd hij in deze gemeente raadslid en ook fractievoorzitter als opvolger van de heer Henk Meulink. In verband met zijn aanstaande verhuizing naar Zwolle is hij in november 2015 gestopt als fractievoorzitter, waarbij werd opgevolgd door de huidige wethouder Martijn Breukelman. Toen de verhuizing van het platteland naar de provinciehoofdstad werkelijk plaatsvond in december 2016 moest hij ook afscheid nemen als raadslid.

Bij zijn afscheid van de Raad werd Dirk door diverse personen toegesproken.

Steeds kwam naar voren dat hij een betrokken raadslid was. Overal waar iets werd georganiseerd werd, was Dirk aanwezig. Daarbij was hij steeds een ware ambassadeur voor Balkbrug en het platteland

Hij was een persoonlijkheid, betrouwbaar, deskundig en hartelijk, een vriend. Hij genoot intens van het leven, hij was – zo stond op de rouwbrief – een lieve en altijd optimistische man en vader.

Het CDA en met name de afdeling Hardenberg is dankbaar voor alles wat Dirk voor de gemeenschap heeft gedaan. Hij zal worden gemist, door ons als afdeling, maar meer nog door zijn vrouw Wil en zijn kinderen.

Na de afscheidsdienst op 31 oktober 2018 gehouden in de Reestkerk is Dirk begraven op de Begraafplaats achter deze kerk in Oud-Avereest.

Bert Linde

Herdenking in de gemeenteraad van Hardenberg

Ook is Dirk herdacht in de raadsvergadering van 6 november 2018. U kunt dit terugkijken via de volgende link: [terugkijken gemeenteraad]