04 maart 2022

Staatssecretaris Heijnen ziet belang Nedersaksenlijn in: “Stevig signaal vanuit de regio”

Verschillende belanghebbenden hebben de nut en noodzaak voor de aanleg van de Nedersaksenlijn benadrukt bij Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. De staatssecretaris bracht een werkbezoek aan Bergentheim. Er waren uit diverse branches toonaangevende stakeholders aanwezig om de boodschap kracht bij te zetten. Zo pitchten Wouter van der Kam, de voorzitter van de raad van bestuur van de Saxenburg Groep, Gerard Tamminga van het Alfa College, Frank Wiersma, de voorzitter van de IQ-Boulevard, burgemeester Maarten Offinga, Peter Kuiper, de voorzitter van bedrijventerrein Broeklanden, Melle Mulder voorzitter van de stichting Nedersaksenlijn, Jelle Dokter, de voorzitter van de bedrijfsvereniging Emmen, vertegenwoordigers van plaatselijk belang Bergentheim en lijsttrekker Martijn Breukelman van het lokale CDA allemaal dat de Nedersaksenlijn er moet komen.

Breukelman: “Hardenberg moet miljoen reserveren voor aanleg Nedersaksenlijn”
Breukelman gaf een duidelijke boodschap mee aan de staatssecretaris op een pamflet: “We moeten nu echt het sein op groen zetten voor de Nedersaksenlijn. Het is laaghangend fruit. Er hoeft slechts 26 kilometer spoor te worden aangelegd om een rechtstreekse verbinding tussen Groningen en Twente te creëren. Hardenberg wordt daarbij dan een mooi knooppunt. Mijn opa is nog stationschef in Bergentheim geweest. Wij willen dit station dolgraag heropenen. De Nedersaksenlijn is alleen wel een project van ons allemaal. Dat begint al in Brussel. De TGV gaat echt niet structureel gevuld worden met reizigers uit onze regio zonder goede lokale verbindingen. Dat moet Europa geld waard zijn, dat moet Den Haag geld waard zijn, dat moet Overijssel, Drenthe en Groningen geld waard zijn en dat moet ons als gemeente Hardenberg ook geld waard zijn. Wij willen hiervoor alvast een miljoen reserveren”.

Heijnen: “Proberen samen tot een bidbook te komen”
Staatssecretaris Heijnen was onder de indruk van het krachtige signaal uit de regio: “Heel mooi om te zien hoe iedereen hier de handen ineen slaat. Voordat ik staatssecretaris werd was ik wethouder in Maastricht. In Limburg weten we ook wat het is om soms harder te moeten knokken in Den Haag om iets voor elkaar te krijgen. Daar ben ik dus zeker niet blind voor. Ik ben blij met de uitnodiging van de stichting Nedersaksenlijn voor de dag van de Nedersaksenlijn en we gaan kijken of we samen tot een bidbook kunnen komen om dit project te realiseren. Dat is natuurlijk iets van de lange adem, maar dit is wel een belangrijke eerste stap”.

Voorzitter Melle Mulder van de stichting Nedersaksenlijn is blij dat de staatssecretaris aanwezig wil zijn op de dag van de Nedersaksenlijn. Die dag is op 18 mei in theater Geert Teis in Stadskanaal.