20 maart 2017

Terugblik op een succesvolle campagne

De afgelopen periode hebben we als campagneteam Hardenberg ontzettend hard gewerkt met als doel onze gemeente weer “groen” te kleuren.

Vanuit Hardenberg nam Rick Brink zitting in het campagneteam Overijssel en mocht ondergetekende in samenwerking met Arjen Roelofs, Rick Brink en Anita van der Veen het campagneteam in Hardenberg leiden. Daarnaast mocht ik ook zitting nemen in het campagneteam van onze regionale Tweede Kamerkandidaat Maurits von Martels uit Dalfsen.

Het resulteerde in een overwinning voor het CDA in Hardenberg en een Tweede Kamerzetel voor Maurits. Het moge duidelijk zijn dat we ontzettend blij zijn met dit resultaat. Een resultaat dat ook goede hoop biedt voor de campagne van volgend jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen. De kans is groot dat het CDA weer in de regering komt en onze regio is goed vertegenwoordigd. 

Pieter Omtzigt kreeg bijna 100.000 stemmen en krijgt dus een zetel. Hilde Palland uit Kampen is 3 plaatsen van een zetel verwijderd. De kans is best aanwezig dat ze het gaat halen als het kabinet is gevormd. En dan met ruim 21.000 stemmen Maurits von Martels uit Dalfsen. Een onvoorstelbare prestatie van Maurits. Hij stond volstrekt onverkiesbaar op nummer 44 en haalde z’n zetel op eigen kracht binnen. Een wereldprestatie. Voor ons als Hardenbergse afdeling ook geweldig, want we hebben nu nog betere banden met Den Haag.

Als ik terugkijk op zijn campagne, dan sprongen er een aantal momenten uit die ik u niet wil onthouden. De “game-changer”, werd de brief. De reactie op de brief van Mark Rutte. We plaatsten de brief paginagroot in de Toren, in Vechtdal Centraal, de Dalfsenaar en de Boerderij. We moesten daar ook een filmpje bij opnemen. Maurits die in de stal achter een bureau zat te schrijven, terwijl er een koe naast hem stond. Dat was nogal een opgave. De koe rende regelmatig weg en de camera bijna omver. Uiteindelijk leverde het een filmpje op dat vaker werd gedeeld op Facebook dan het filmpje van Buma op het strand. Meer dan 265.000 mensen bereikten we met dat filmpje. We hebben altijd als campagneteam geloofd dat er een kans was dat het zou kunnen lukken om Maurits in de kamer te krijgen. Maar vanaf de brief groeide dat geloof. 

Maar we hebben natuurlijk ook “traditioneel” campagne gevoerd. Op de Markt in Hardenberg en de poster van Maurits heeft u als het goed is ook overal zien hangen. (Henriette van Veldhuisen, nogmaals dank voor het ophangen van de posters. Een megaklus.)

Het allermooiste vond ik de sfeer tijdens de campagne. Iedereen droeg zijn steentje bij en het was ouderwets gezellig. Het is bijna jammer dat de campagnetijd weer voorbij is. Gelukkig komen er al snel weer verkiezingen aan. Het CDA Hardenberg is er klaar voor, dat durf ik wel te zeggen. We hebben de uitslag goed gevierd in Den Haag tijdens de uitslagenavond. Ik wil iedereen nogmaals danken voor de inzet en natuurlijk voor het stemmen op het CDA. 

Piet-Cees van der Wel

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.