04 januari 2018

Wij worden niet een tweede Groningen!

Fractievoorzitter Martijn Breukelman is duidelijk in een reactie op het stuk over de NAM: "Het CDA Hardenberg is op zijn zachtst gezegd zeer verbaasd over de berichtgeving. Wij willen absoluut geen tweede Groningen worden. De NAM zou ook moeten leren van haar fouten, maar dat lijkt op het gebied van communicatie nu al niet het geval te zijn. De NAM heeft echt wat uit te leggen. Je kunt niet in de krant even aankondigen dat er misschien wel huizen beschadigd gaan worden. Zo gaan we hier in Hardenberg in elk geval niet met elkaar om. Kortom: het laatste woord is hier nog niet over gezegd. Wij zullen dan ook vragen stellen aan het college van B&W en hopen dat onze collegapartijen daarbij willen aansluiten. Want onze inwoners moeten zich veilig voelen. Daar gaan we vol voor!"

Vanmorgen stond er in de Stentor dat de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) waarschuwt voor bodemdaling, aardbevingen en schade aan gebouwen door gaswinning in Hardenberg en omgeving. De gemeente geeft aan hierover van niets te weten.

"De NAM wil dertien jaar langer dan gepland gas blijven winnen uit de bodem rond Hardenberg. De kans dat dit leidt tot bodemtrillingen is volgens het bedrijf reëel, met in het ergste geval scheuren in de muren van gebouwen. De verwachting is niet dat dit ‘Groninger’ taferelen oplevert. Volgens de NAM blijven de bevingen door de stijve, zanderige bodem beperkt in kracht. In het ergste geval zullen nabij het epicentrum meerdere gebouwen lichte, niet constructieve schade oplopen en een beperkt aantal gebouwen matige constructieve schade", aldus het stuk in de Stentor.

Het CDA is hier zeer onaangenaam door verrast en ook volstrekt helder over dit stuk. Wij accepteren absoluut geen Groningse taferelen hier in Hardenberg.

Wij wachten dan ook met belangstelling de beantwoording van het college af.

foto: groenlinksoverijssel