19 augustus 2022

CDA Hellendoorn wenst zorgvuldigheid in oplossing Helmkruidlaan

In de ‘raadsinformatie ronde’ d.d. 30 augustus werd namens het College in aanwezigheid van Wethouder Nijenbanning een presentatie gegeven door ingehuurde externe organisatie over de mogelijke oplossingsrichtingen voor de onveiligheid van de rotonde ‘Helmkruidlaan’ en het betrekken van stakeholders. Het vervolg zal zijn dat aan de gemeenteraad de concreet uitgewerkte oplossingsvarianten nog dit jaar ter besluitvorming worden voorgelegd.

In het dagblad Tubantia stond vorige week een interview met Wethouder Nijenbanning waarin hij stelt dat de realisatie van een tunnel de enige echte oplossing biedt voor de onveilige situatie op deze rotonde. De fractie van CDA Hellendoorn vraagt zich af of met deze uitspraak van de wethouder het zorgvuldig uitgestippelde en gepresenteerde proces niet overbodig is geworden. Verder vraagt de fractie van CDA Hellendoorn zich af of de wethouder hiermee niet de indruk wekt voor de troepen uit te lopen.

Het CDA Hellendoorn heeft hierop de volgende vragen gesteld:

• Zijn de door Wethouder Nijenbanning gedane uitspraken gedaan namens het College?
  • Waarom zijn er, al dan niet namens het College, uitspraken gedaan over de gewenste oplossing terwijl de oplossingsvarianten nog uitgewerkt moeten worden en bespreking hiervan en de financiële aspecten in de gemeenteraad nog besproken moeten worden?
  • Wethouder Nijenbanning was aanwezig bij de genoemde presentatie. Waarom heeft hij de aanwezige raadsleden niet geïnformeerd over zijn opvattingen en daarna de media wel? Hoe beoordeelt het College deze werkwijze?
  • Hoe luidt precies de opdrachtverlening aan het externe adviesbureau en wat zijn de kosten van de advisering?
  • Zijn aan het adviesbureau ook kaders meegegeven, zo ja welke en door wie vastgesteld? Zo nee waarom niet?

In afwachting van de antwoorden vanuit het college zal het CDA, in samenspraak met belanghebbenden, de afweging maken welke oplossing het beste bijdraagt aan de veiligheid van het langzaam verkeer op deze gevaarlijkste kruising van onze gemeente.