09 mei 2022

Doorgeslagen juridische aanpak MTB-route Sallandse Heuvelrug

Het CDA Hellendoorn en het CDA Rijssen-Holten maken zich zorgen over de juridische strijd rond de mountainbikeroutes op de Sallandse Heuvelrug! Er wordt teveel gekeken naar de wet in plaats van goede samenwerking tussen betrokken (natuur)organisaties aldus Jan Immink (CDA Hellendoorn) en Rindert Ekhart (CDA Rijssen-Holten). Zo is in goede afstemming met o.a. Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer de route destijds met de hulp van vele vrijwilligers aangelegd. Daar past geen juridische fijn slijperij bij. De CDA fracties roepen op tot overleg van alle partijen. Als dat niet tot resultaat leidt, moet de Provincie Overijssel niet direct de handdoek in de ring gooien.

In het Nationaal Park werken veel organisaties en vrijwilligers al jaren goed samen: de betrokken gemeenten, de waterschappen, de landbouworganisatie LTO, vele vrijwilligers en natuurorganisaties als IVN, Natuurmonumenten, Landschap Overijssel en Staatsbosbeheer. Zij hebben met elkaar een balans gevonden tussen de zorg voor de natuur, genieten van de natuur en sporten in de natuur.

Stichting Natuuralert heeft in 2020 een verzoek om handhaving gedaan bij de Provincie Overijssel om reptielen te beschermen. Dit heeft geleid tot een zogeheten last onder dwangsom van de Provincie en een voorlopige voorziening van de rechtbank in Zwolle, waarmee een deel van de route moest worden gesloten.

Het bestuur van deze stichting bestaat enkel uit personen uit de Randstad (o.a. Leiden, Amsterdam, Haarlem). Een stichting die met de Wet Natuurbescherming in de hand tegen ons in Salland gaat vertellen dat er vergaande maatregelen nodig zijn. Er gaan volgens het eigen onderzoek van Natuuralert rond 176 reptielen per jaar dood op de fietsroute, terwijl er naar inschatting van een onderzoeksbureau (dat door de provincie werd ingeschakeld) van de betreffende soorten ongeveer 110.000 aanwezig zijn. Dat is 0,16% sterfte per jaar door de MTB routes. Dit terwijl er ook goede argumenten zijn om de mountainbikeroutes te behouden. Want wie van de natuur geniet, ziet de waarde ervan in en wil die natuur beschermen. Bovendien voorkomen de routes wildrijders, die buiten de paden gaan rijden, met meer schade voor de natuur.

Nu wil de Provincie Overijssel onder druk van de stichting nog verder gaan. Tussen 1 april – 1 september van ieder jaar moeten alle zogeheten ‘single-tracks’ sluiten. De juristen lijken de dienst uit te maken op het provinciehuis in Zwolle. Van overleg met de gemeenten, natuurorganisaties en Routenetwerken is nauwelijks sprake. Natuuralert heeft al direct aangekondigd dat zij de maatregel van de Provincie onvoldoende vindt.

In de ogen van de twee gemeentelijke CDA fracties is dit nog maar het begin: de stichting zal door blijven gaan tot het bittere einde. Wellicht tot de bestuursrechter aan toe. De CDA fracties vrezen dat de stichting haar pijlen na de MTB route op de Toeristenweg zal richten en liefst een totale afsluiting van de Heuvelrug ziet. Jan Immink en Rindert Ekhart: “Wij roepen de gedeputeerde De Bree (PvdA) in de eerste plaats op het overleg aan te gaan. Bovendien hoeft de Provincie niet bij voorbaat de handdoek in de ring te gooien, maar eerst de bezwaarschriftenprocedure afronden. Zou zelfs de bestuursrechter in beeld komen, dan moet dat maar. Hoe spijtig ook. In het belang van onze inwoners, toeristen, bedrijven én de natuur. “

Wat de twee fracties van het CDA in Rijssen-Holten en Hellendoorn betreft laat de opstelling van Natuuralert zien dat juridische procedures belangrijker zijn dan goed overleg: “De overheid raakt verstrikt in wetgeving in plaats van te zoeken naar harmonie en een juiste balans tussen de belangen. Het wetboek regeert. Dit is een ongewenste juridische cultuur waarbij direct rechtszaken worden aangespannen. Het steekt extra dat de stichting alleen vertegenwoordigers uit de Randstad kent. Onze boodschap: in deze omgeving regelen we het met elkaar. Noaberschap is gewenster dan Angelsaksisch geprocedeer! Wij hebben vertrouwen dat Natuurmonumenten, Landschap Overijssel en Staatsbosbeheer het goede doen voor de natuur. We roepen Natuuralert en de Provincie Overijssel op werk te maken van goed overleg. En daarbij zijn dan alle partijen vertegenwoordigd, ook onze gemeenten. En als het echt niet anders kan, dan helaas toch maar naar de rechter. Bij een uitspraak van de rechter leggen we ons natuurlijk neer”.