28 september 2022

Nieuwe Verbindingen

Er is in de vorige raadsperiode veel discussie geweest over de aanpak en uitvoer van de zogenaamde “Nieuwe verbindingen” over de N35. Het vorige college heeft met de beschikbare middelen gepoogd het maximaal haalbare gerealiseerd te krijgen voor een verbetering van de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid van deze steeds drukker wordende verkeersader.

Ook is dit onderwerp volop ingezet als thema tijdens de verkiezingen waarbij met name de VVD en Lokaal Hellendoorn voorstander waren van 1 tunnel bij de Rendac in plaats van 1 oversteek bij de Rendac plús een extra overgang bij de Oude Deventerweg. Hierover zijn verhitte debatten geweest waarbij dit onderwerp inzet werd bij de verkiezingen.

Na deze verkiezingen werd de draai ingezet door een onderzoek in te stellen naar mogelijkheden om te komen tot een tunnel. De resultaten uit dit uitgebreide onderzoek bracht niks nieuws naar boven waardoor er maar één conclusie mogelijk was: het genomen besluit was het meest verstandige besluit binnen het beschikbare budget en voor de beste verkeersveilige oplossingen.

Het nieuwe college komt naar aanleiding van de, in het Helder(s) akkoord opgenomen, bondige analyse van het besluitvormingsproces tot nu en de actuele status tot een voortzetting van de gekozen lijn.Uit het verstandige en glasheldere standpunt van het huidige college blijkt dat het vorige college niet over een nacht ijs is gegaan. De fractie van CDA Hellendoorn gaat er van uit dat de coalitie partijen door de zure appel heen bijten:

er was en er is geen ruis meer op de lijn, de "Nieuwe verbindingen" kunnen aangelegd worden!