01 februari 2022

OZB verlaging gaat door, "veur wat heurt wat"!

Het CDA Hellendoorn heeft in de vergadering van 1-2-2022 samen met andere partijen een amendement ingediend om de OZB voor woningen en niet-woningen (waaronder sportkantines, dorpshuizen, agrarische bedrijven, horeca, winkeliers en bedrijven) te verlagen met 10% en daarbovenop de inflatiecorrectie van 2,4% niet toe te passen. Deze OZB verlaging gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2022.

"Veur wat heurt wat" hebben we gezegd in de debatronde.

In 2019 hebben we een forse verhoging doorgevoerd om de kosten van de zorg te kunnen financieren en om alle voorzieningen in stand te kunnen houden. Wel hebben we altijd gezegd dat als de financiën het toelaten we geen inflatie toe zouden gaan toepassen en de OZB zouden gaan verlagen. De inflatiecorrectie is vanaf 2020 niet meer toegepast. Nu er in 2022 extra financiële middelen vanuit Den Haag komen en de financiën in onze gemeente op orde zijn, vindt het CDA Hellendoorn dat wij ook de OZB bijdrage moeten verlagen voor inwoners en bedrijven.

Voor de komende periode blijft er ook nog voldoende financiële ruimte om ons als CDA Hellendoorn in te zetten op andere belangrijke thema’s zoals wonen, wegen, fietspaden, de energieopgave, leefbaarheid en het platteland.Dit past helemaal bij het verkiezingsprogramma van het CDA Hellendoorn, “Samen is niet alleen”.