17 november 2022

Paasvuur niet in de greep van doorgeslagen stikstofregels

Via de media bereikte ons het bericht dat de provincie gemeentes en organisatoren van paasvuren aanspreekt op de verplichting vooraf een zogenaamde Aerius berekening te maken waaruit blijkt wat de effecten zijn van een paasvuur ten aanzien van stikstofbelasting op natuurgebieden en welke maatregelen genomen worden dat beschermde diersoorten zich niet nestelen of schuilhouden in de ‘boake’. Het verkrijgen van een vergunning is vrijwel onmogelijk als er nadelige effecten zijn voor de natuur en beschermde diersoorten.

Het CDA is een groot voorstander van instandhouding van volkstradities en evenementen en vindt dit net zo belangrijk als de natuur. Het draagvlak voor natuurbeheer zal verdwijnen als geen rekening wordt gehouden met tradities zoals paasvuren en evenementen nabij natuurgebieden. Voorkomen moet worden dat paasvuren niet meer branden als gevolg van doorgeslagen stikstofregels.

Het CDA heeft daarom de volgende vragen (schriftelijk) aan het college gesteld:

• Is de gemeente Hellendoorn hierover aangeschreven door de provincie?
  • Deelt het College onze opvatting dat tradities zoals paasvuren net zo waardevol zijn als de bescherming van de natuur en absoluut in stand gehouden moeten worden?
  • Wie verstrekt eventuele vergunningen en wie is verantwoordelijk voor handhaving? Wat is precies de rol van gemeente?
  • Het laten uitvoeren van Aerius berekeningen en vergunningaanvragen kosten geld en zijn ingewikkeld. Kan van vrijwilligers gevraagd worden hierin te voorzien?
  • Deelt het College onze opvatting dat paasvuren eeuwenoude tradities zijn en het niet aangaat deze bestaande activiteit met nieuwe regelgeving onmogelijk te maken
  • Gaat het College actie ondernemen de provincie te bewegen zich niet te bemoeien met lokale aangelegenheden zoals een paasvuur.
  • Gaat u in overleg met de vrijwilligersgroepen die in onze gemeente paasvuren organiseren en wilt u hen zoveel mogelijk ‘ontzorgen’?

De fractie van het CDA Hellendoorn hoopt dat de antwoorden zo spoedig mogelijk tegemoet komen.