30 augustus 2017

CDA Hengelo richt zich op de toekomst en de verkiezingen 2018

Twee commissarissen gaan bestuur CDA Hengelo ‘fit’ maken

Het CDA in Hengelo krijgt een jaar lang versterking van twee CDA-commissarissen. De Hengeloërs Gerard ter Ellen en Paul Hoogendoorn zijn door het CDA Overijssel gevraagd om het bestuur in Hengelo te versterken. Beide commissarissen gaan ervoor zorgen dat de lokale afdeling weer ‘fit’ wordt voor de toekomst.

Met de komst van beide Hengelose commissarissen, wordt de rust teruggebracht binnen het Hengelose CDA-bestuur en gaat de partij zich voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. Inmiddels zijn daar de vertrouwenscommissie, programmacommissie en campagne-commissie voor samengesteld en van start gegaan.

“Het verkiezingsprogramma, de lijsttrekker en de kandidatenlijst van het CDA Hengelo vragen bestuurlijke aandacht en inzet”, aldus voorzitter Maarten Westerduin van CDA Overijssel. “Voor het CDA is Hengelo een belangrijke stad. Een stad die voor veel uitdagingen staat en waar het CDA de antwoorden op heeft. Het is een stad die ons hart heeft en waar we ons dus hard voor willen maken. Daarom gaan we aan de slag en willen we de afdeling aan de ene kant fit maken voor de verkiezingen en tegelijkertijd een stevige basis, het fundament, neerzetten voor de jaren erna.”

Het Hengelose CDA-bestuur heeft het de afgelopen periode niet gemakkelijk gehad. Verschillen van inzicht bij diverse politieke en interne kwesties, maakten het besturen en het treffen van voorbereidingen voor de verkiezingen niet haalbaar. Om uit de impasse te komen, heeft het Hengelose CDA-bestuur vervolgens aan het bestuur van CDA Overijssel gevraagd, om met een oplossing te komen.

“Pogingen om er zelf uit te komen, lukten simpelweg niet meer”, aldus Westerduin. “Ik heb veel respect voor het Hengelose bestuur dat ze hulp bij ons hebben gezocht en hun verantwoordelijkheid hebben genomen. Immers, partijbelang gaat voor individueel belang. Door nu twee commissarissen in te stellen en deze personen volledig bevoegd te maken, komt er een einde aan de bestuurlijke onrust en richt de partij zich op de toekomst en Hengelo.” De Hengelose CDA-bestuurders zijn allen tevreden met de aanpak van het CDA Overijssel en de instelling van beide commissarissen.

Beide ingestelde commissarissen zijn geen onbekenden in de Hengelose politiek. Gerard ter Ellen was in de periode van 2000 tot 2010 wethouder in Hengelo en vanaf 1979 raadslid in Hengelo. En Paul Hoogendoorn was jarenlang werkzaam voor de gemeente Hengelo onder andere als Hoofd P&O/Adviseur bestuur en management & Hoofd Gemeentebelastingen. Ook was hij twee perioden voorzitter van het Hengelose CDA-bestuur.

Ter Ellen is zich ervan bewust dat het CDA in Hengelo het de afgelopen periode niet gemakkelijk heeft gehad. “Ik wil daar echter met het team niet in blijven hangen en die tijd achter ons laten. We richten ons op de toekomst en gaan ervoor zorgen dat deze afdeling weer fit wordt. Daarbij gaan wij nadrukkelijk ook kijken naar het functioneren en de wensen van de individuele bestuursleden. Dit houdt in dat de bestuursleden nu hun portefeuille hebben ingeleverd en dat we opnieuw gaan kijken welke werkzaamheden het beste bij hen passen en welke niet. Het belangrijkste goed hierbij is uiteraard: samenwerking. Eén van de belangrijkste kernwaarden van het CDA. Alleen als team kunnen we ons gezamenlijke doel realiseren.”

Ter Ellen heeft vertrouwen in het proces en de verkiezingen. “Ik zie in Hengelo veel enthousiaste CDA’ers. We wonen in een stad met potentie en uitdagingen. Daar heb ik mij in het verleden altijd voor ingezet en ik wil dit met deze bestuursleden nu ook gaan doen. Maar om fit te worden, moeten er ook keuzes worden gemaakt. Wat doe je wel en wat niet. En bij fit worden hoort ook afvallen. Het kan dus best zijn dat we over een jaar een andere samenstelling van het team hebben. Het belang van de partij en Hengelo staan daarbij altijd voorop. Ik kijk met een goed en uitdagend gevoel naar de toekomst. We laten het verleden achter ons en maken ons nu als eerste op voor een succesvol resultaat bij de gemeenteraadsverkiezingen.”