07 oktober 2017

CDA Hengelo stelt vragen over eenzaamheid

Woensdag 21 september begon de ‘Week van de Eenzaamheid’. Veel gemeenten hebben extra aandacht aan dit onderwerp en bijbehorende activiteiten geschonken.

Volgens het onderzoek blijkt dat ongeveer 40 procent van de volwassen inwoners (19 jaar en ouder) zich eenzaam voelen. In Hengelo betekent dit dus ca 25.000 inwoners. Eenzaamheid (sociale eenzaamheid en/of emotionele eenzaamheid) heeft een negatieve impact op iemands leven en kan leiden tot depressies en andere gezondheidsklachten. Eenzaamheid maakt mensen ook ongelukkig. Dit maakt eenzaamheid een groot maatschappelijk probleem.

Eenzaamheid komt onder alle inwoners veelvuldig voor: jong en oud, alleenstaand of in een relatie verband, gehuwd of ongehuwd.

Het CDA Hengelo heeft de volgende vragen aan het college:

• Is het college bewust geweest van de ‘Week van de Eenzaamheid’?
  • Welke acties heeft het college ondernomen om de ‘Week van de Eenzaamheid’ onder de aandacht te brengen?

• Welke acties/bijeenkomsten heeft het college, eventueel in samenwerking met andere partijen deze week georganiseerd?
  • Is het college het met het CDA eens dat hier blijvend meer aandacht voor moet komen? Zo ja, hoe denkt het college dit te gaan doen?
  • Welke acties gaat het college ondernemen, of heeft reeds ondernomen, om preventief dit maatschappelijk probleem aan te pakken?
  • Is het college bereid om aan deze ‘Week van de Eenzaamheid’ in 2018 volop aandacht te vragen en bijeenkomsten te organiseren, in samenwerking met andere partijen, zodat dit maatschappelijk probleem dat zich onder alle leeftijdsgroepen in Hengelo afspeelt, de aandacht te geven die het nodig heeft?

Nuri Akfidan CDA Raadslid