29 januari 2018

CDA Hengelo wil binnenstadondernemers boeien en binden

Het CDA wil ondernemers in de binnenstad boeien en binden. Onduidelijkheid over regels rond grootschalige detailhandel dragen daar niet aan bij. Daarom heeft het CDA Hengelo vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over afwijkende collecties in de grootschalige detailhandel.

De Hengelose binnenstad staat volop in de belangstelling. We steken veel energie en geld in het opwaarderen van onze huiskamer van Hengelo. Ook het CDA Hengelo wil bouwen aan een bruisende binnenstad, waar je lekker kunt winkelen en keuze te over hebt.

Er is echter onduidelijkheid ontstaan over wat nu wel of niet in de grootschalige detailhandel  buiten de binnenstad mag worden verkocht. Zo konden we lezen otypo3/ver de kledingcollectie van Jack and Jones bij Intersport Westermaat, terwijl deze winkel uit de binnenstad vertrekt. Deze berichten dragen wat het CDA betreft niet bij aan het boeien en binden van ondernemers aan onze binnenstad. En dat terwijl we daar gezamenlijk zoveel energie in steken.

Daarom heeft de CDA fractie de volgende vragen aan het college:

1.     Is het college het met het CDA eens dat het boeien en binden van ondernemers aan onze binnenstad prioriteit moet hebben bij de ontwikkeling van de binnenstadsplannen?

2.     Kan het college de regels rond afwijkende collecties in de grote detailhandel (zoals in bovenstaand voorbeeld) verduidelijken? Hoe wordt de afweging gemaakt wat wel en wat niet verkocht mag worden? Hoe controleert de gemeente de naleving van deze regels?

3.     Welke mogelijkheden zijn er in dat licht om de detailhandel (ook) aan onze binnenstad te binden?

We kijken uit naar de antwoorden van het college.

Hanneke Steen, fractievoorzitter
Ron Wesseling, kandidaat-raadslid