4 en 5 mei staan in het teken van herdenken en het vieren van de vrijheid. Dit jaar werd in Hengelo ook de april-mei staking herdacht. Deze is 75 jaar geleden bij Stork in Hengelo gestart en is als een olievlek over Nederland verspreid, op uitzondering van de Randstad. Wellicht dat daarom ook, ten onrechte, hier in het verleden te weinig aandacht voor is geweest. Dat hoopt men nu een beetje recht te zetten met een documentaire, gemaakt door Ad van Liempt. Deze is na de dodenherdenking op 4 mei uitgezonden bij de NOS. Er was voor de Hengeloërs de mogelijkheid om deze op 3 mei te zien in de Waterstaatskerk. Hierbij werden ook enkele interviews afgenomen met onder andere een kleindochter van Frederik Martinus Loep, die door de Duitsers geëxecuteerd werd wegens 'passief gedrag' bij de april-mei stakingen. Ook werd de expositie geopend die vanaf nu in de Lambertusbasiliek staat.

Op vrijdag 4 mei werden in Hengelo de doden herdacht. Eerst bij het Joods herdenkingsmonument, die momenteel tijdelijk in het gebouw Markant staat. Daarna via een stille tocht vanaf het Bevrijderslaantje naar het monument bij het gemeentehuis. Bloemen werden gelegd, The Last Post werd gespeeld en we waren allemaal twee minuten stil om te herdenken. Ook op de kermis en de terrassen. Van daaruit was er nog een herdenkingsviering in de Lambertusbasiliek met zang, gedichten en speeches van onder andere een veteraan die in Joegoslavië heet gezeten.

Stilstaan bij wat was en hoeveel verdriet er was en is bij nabestaanden. En vandaag vieren dat we in vrijheid leven! Het is niet vanzelfsprekend, dat is ook iets wat we ons allemaal moeten beseffen.