27 september 2017

Het CDA en het Referendum

Vandaag spreekt de Tweede Kamer over het bindend referendum. Gisteren deden we dat al in de Hengelose gemeenteraad. Op initiatief van Pro Hengelo debatteerden we na een lange aanloop over een verordening om het referendum in Hengelo mogelijk te maken.

Het standpunt van het CDA is in die lange aanloop altijd duidelijk geweest. Wij zijn niet voor het referendum en we daarom dus ook tegen deze verordening gestemd.

In die voorafgaande debatten heb ik voor mijn fractie gezocht naar het ‘ waarom’  van deze verordening en heb het antwoord niet gevonden. Het bleef bij: "Omdat we hem nog niet hebben". Zo wordt het middel een doel op zich. En daar zijn we als raadsleden niet voor gekozen.

Als raadsleden vertegenwoordigen wij heel Hengelo, van jong tot oud. Dat is ons werk. Wij moeten het gemeentehuis UIT lopen en om ons heen kijken, niet de Hengeloers vragen het gemeentehuis IN te lopen en naar ons toe te komen. Met paspoort, oproepkaart om vervolgens - met een gesubsidieerde folder van het ' ja'  en 'nee' kamp - in een hokje met een potlood een vakje aan te kruisen. Op een ingewikkelde vraag waarop een simpel ja of nee nooit het antwoord kan zijn. Omdat wij het met z’n allen het moeilijk vinden om een besluit te nemen. Dat is duur, veel gedoe en de omgekeerde wereld.

We hebben geoefend hoe het wél kan. Bijvoorbeeld met de Omgevingswet: samen aan de tekentafel om besluiten te maken, niet ieder voor zich in een stemhokje als het besluit al klaar is. We hebben de motiemarkt gehad en het Hengelo Panel. We zitten al midden in nieuwe vormen van participatie en democratie. Zo geven we stad wel echt een stem.

Dat het referendum de kloof tussen burger en politiek niet dicht is wetenschappelijk bewezen. In de praktijk hebben we dat ook gezien bij de nasleep van het Oekraine referendum. De uitslag was A, de regering deed B en smeerde er een sausje van A over. En vervolgens ging het niet meer over de Oekraine, maar over wat de regering had moeten doen. Zo simpel was die vraag dus toch niet.

Dat heeft politiek Den Haag inmiddels ook ingezien. Het referendum is kroonjuweel-af. Er zijn betere, snellere en vooral leukere methodes om besluiten samen met de stad te nemen. Daar zet het CDA graag energie op.

Hanneke Steen