19 december 2017

Bijdrage CDA-fractie raadsvergadering 14 december 2017

In de laatste raadsvergadering voor het kerstreces op donderdag 14 december 2017 heeft de CDA-fractie samen met de overige partijen in de raad, ingestemd met de Nota Armoedebeleid, waarin concrete maatregelen zijn voorgesteld om burgers, die, vanwege het feit dat zij een inkomen tot 110% van het sociaal minimum hebben, een tegemoetkoming kunnen krijgen, zodat zij ook kunnen meedoen aan tal van maatschappelijke activiteiten.

Het CDA stemde, net als de overige raadsleden, in met nagenoeg alle maatregelen die in de Nota werden voorgesteld, behalve met de hoogte van de tegemoetkoming die aan de doelgroep van chronisch zieken en gehandicapten zou worden verstrekt. In vergelijking met overige gemeenten was de bijdrage van €150,00 per jaar voor de doelgroep chronisch zieken en gehandicapten aan de lage kant en volstrekt onvoldoende om ook maar enigszins tegemoet te komen aan de nadelige effecten van de stapeling van eigen bijdragen waar deze doelgroep veelal mee wordt geconfronteerd. Voor de nadelige effecten die dit heeft op deze doelgroep had het CDA samen met de ChristenUnie in het verleden al eens aandacht gevraagd door middel van een motie die destijds ook nagenoeg raadsbreed werd aangenomen.

Op initiatief van de coalitiepartijen en GroenLinks, werd afgelopen donderdag uiteindelijk een voorstel in stemming gebracht om het bedrag te verhogen naar €250. Fantastisch dat de gehele raad uiteindelijk unaniem voor dit amendement stemde! De CDA-fractie benadrukte bij monde van Hardy Wellenberg verder de noodzaak om ergens in de loop van 2018 de effecten en het bereik van de regeling tijdens een informatie-avond of expert-sessie te bespreken, waarbij er ook specifiek aandacht moet zijn voor de (onder)uitputting van de diverse budgetten .

Zoals gezegd stemde de raad met het aannemen van de Nota in met het werken vanuit het principe van maatwerk en doelmatigheid, zodat onder bepaalde voorwaarden ook burgers met een inkomen van (net) boven de 110% voor een tegemoetkoming in aanmerking zouden kunnen komen. Overigens werd de inkomensgrens opnieuw vastgelegd op 110%. Tevens bevat de nota tal van maatregelen die specifiek op tegemoetkomingen voor gezinnen met schoolgaande kinderen zijn gericht, terwijl er ook volop aandacht wordt besteed aan het belang van preventie.