09 juli 2017

Bolwerk Buitenwacht: Balans tussen parkeren en groen

Tijdens de laatste vergadering voor het zomerreces is in de gemeenteraad gesproken over eventuele ontwikkelingen in het gebied Bolwerk/ Buitenwacht. Deze situatie maakt veel los in de samenleving, getuige ook het aantal insprekers tijdens de laatste vergadering van de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling. Begrijpelijk, want het Bolwerk is een belangrijk gebied voor veel mensen. Voor omwonenden, inwoners, ondernemers en bezoekers van onze gemeente. Iedere partij heeft zijn eigen belangen in dit gebied. Onze fractie had dan ook graag gezien dat er vanavond een plan op tafel zou liggen, die gedragen zou worden door alle verschillende betrokken partijen.

Waar de discussie zich de laatste maanden op toespitste is het aantal parkeerplaatsen in dit gebied. Moeten het er 248, 360 of toch 600 zijn? Tijdens de verschillende commissievergaderingen die hierover zijn gegaan heeft onze fractie steeds weer aangegeven vast te willen houden aan minimaal het huidige aantal parkeerplaatsen. Zowel de permanente als tijdelijke parkeerplaatsen. In totaal zijn dit 360 parkeerplaatsen. Daarbij hebben wij altijd aangegeven de betrokkenheid van omwonenden van groot belang te vinden en zij pleiten voor behoud van de groenstrook (sportveldje) langs de Sportlaan.

In het voorliggende voorstel was er voldoende oog voor groen in het gebied, alleen bleef het aantal parkeerplaatsen fors achter. En voor onze fractie is dat niet acceptabel. Zeker wanneer we in ogenschouw nemen er geen cijfermatige onderbouwing is dat het verminderen van het aantal parkeerplaatsen verantwoord is. Ook gelet op eventuele ontwikkelingen in de binnenstad die we voor ogen hebben is het belangrijk dat er voldoende parkeerplaatsen zijn. Zo hebben we voor ogen om de binnenstad autoluwer te maken en zijn er ideeën om de Nieuwe Markt autovrij te maken. Stuk voor stuk ontwikkelingen die de roep om minimaal 360 parkeerplaatsen kracht bij zetten.

Voor onze fractie was dit aanleiding om samen met de ChristenUnie, SGP en SP een amendement (zie bijlage) in te dienen dat erop gericht is dat alle partijen opnieuw met elkaar om tafel gaan zitten.

Uiteindelijk hopen we dus dat er een gezamenlijk gedragen plan op tafel komt te liggen. En of dat gaat lukken? Daar hebben we vertrouwen in, getuige ook de inbreng van de insprekers afgelopen vergadering, die aangaven bereidt te zijn om tot een compromis te komen.

Het college heeft op verzoek van de CDA fractie aangegeven te komen met een evaluatie over de gehele gang van zaken.