09 maart 2018

CDA: “Benut meevaller Afsluitdijk voor verbreden Kornwerderzandsluis”

Recent bleek er een meevaller te zijn van 81 miljoen bij het aanbesteden van het werk aan de Afsluitdijk. Het CDA Overijssel heeft een motie ingediend om de Gedeputeerde Staten op te dragen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te pleiten om dit overgebleven geld te besteden aan het verbreden van de Kornwerderzandsluis.

Motie
De motie is ingediend door het Kamper CDA-statenlid Christiaan Schrijver. De sluis bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk heeft beperkte afmetingen (14 meter) waardoor sommige schepen de sluis nu niet kunnen passeren. Noord, Oost en Midden-Nederland lopen dan ook grote kansen en opdrachten mis. Het verbreden van de sluis, tot een breedte van 25 meter, biedt economische kansen voor de regioDe motie roept de Gedeputeerde Staten op bij de ministers erop aan te dringen de aanbestedingsmeevaller bij de aanbesteding van de opwaardering van de afsluitdijk in de zetten voor de opwaardering van de Kornwerderzandsluis.

Economische kansen
Raadslid Gerben de Koning Gans is blij met de ingediende motie: “De verbreding van de sluizen bij Kornwerderzand biedt mooie kansen voor Kampen. We worden bereikbaar voor short sea shipping en dit heeft een positieve uitwerking op de bestaande bedrijven in Kampen. Daarnaast wordt Kampen als vestigingsplaats voor andere havengebonden bedrijven interessant. Dit betekent meer werkgelegenheid in Kampen en die economische kans moeten we met beide hand aangrijpen”.

Tijdens de laatste vergadering van de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling is de commissie geïnformeerd over verkenning door de gemeente naar havenbedrijventerreinen. Na de zomer neemt de gemeenteraad een besluit over het vervolg.