22 november 2018

CDA Kampen: Doorbraak hoogspanningsmast

Het CDA en CU hebben de hoogspanningsmasten in ’s-Heerenbroek geagendeerd bij de Statencommissie Milieu en Energie. De Statenfractie van het CDA heeft naar aanleiding van een werkbezoek het ondergronds brengen van de hoogspanningskabel in de IJsseldelta op 21 november besproken.

Daad bij het woord

Woordvoerder Bouwien Rutten: "Er is nu een regeling van het Rijk die bijdraagt aan het ondergronds brengen van hoogspanningskabels op andere plekken in de provincie. We zouden graag zien dat de provincie en de gemeente Kampen er bij het Rijk op aandringen ook de situatie in de IJsseldelta hierin mee te nemen”. Al jaren is het ondergronds brengen van de hoogspanningsleiding in de IJsseldelta onderwerp van gesprek en wat Rutten betreft is het met de landelijke regeling een mooi moment om de daad bij het woord te voegen.

Raadslid Jacolien van de Wetering is blij met de doorbraak :Vanuit dorpsbelangen ’s-Heerenbroek zijn we hier al jaren mee bezig. Mooi dat er nu steun is in de PS voor het ondergronds brengen van de hoogspanningsmast.’

Update:

Onder druk van het CDA en CU lijkt een voorstel om de hoogspanningsmast ondergronds te brengen op een meerderheid in de Staten te kunnen rekenen.