02 maart 2020

CDA kraakt gemeentelijk parkeerbeleid voor binnenstad

Het CDA heeft bij monde van raadslid Hardy Wellenberg zijn onvrede geuit tijdens de raadsbrede commissievergadering op donderdag 27 maart over het parkeerbeleid van het college in de binnenstad. Wethouder Holtland moest het behoorlijk ontgelden als verantwoordelijk portefeuillehouder. CDA Kampen is ontevreden over zijn wijze van communiceren en plaats vraagtekens bij het beleid van de wethouder.

Tijdens de commissievergadering in oktober 2019 was ons raadslid Hardy Wellenberg al kritisch op de betrokkenheid van de bewoners van de binnenstad. “Voor de burgers komt deze handeling van het college ineens uit de lucht vallen. De brief die zij ontvingen viel rauw op het dak, zo hebben wij van hen vernomen. Dat kan en mag niet gebeuren”, sprak Wellenberg.

Wethouder Holtland informeerde de gemeenteraad op donderdag 27 februari opnieuw over het dossier. Hij is voornemens om het parkeerbeleid dat in 2014 vastgesteld was, nu eindelijk uit te gaan voeren. In 2014 is bepaald dat er aan bewoners van de binnenstad niet langer ontheffingen konden worden verstrekt waarmee zij konden parkeren voor hun garagedeur. Ook zouden diegenen waarvan de gemeente vermoed dat ze een ‘parkeerplaats op eigen terrein’ (POET) hebben niet langer recht hebben op een eerste parkeervergunning, die aanzienlijk goedkoper is dan een tweede parkeervergunning.

Hardy Wellenberg stelde tijdens de vergadering de vraag of het nu noodzakelijk is om de huidige situatie aan te passen naar een op papier bestaand beleid waarmee - blijkens het grote aantal bezwaarschriften dat is ontvangen - zich een groot deel van de huidige vergunning- en ontheffingshouders niet kan verenigen. Bovendien twijfelt het CDA aan de manier waarop wethouder Holtland het beleid vorm wil gaan geven. Het aantal parkeerplaatsen dat de wethouder op deze manier denkt te winnen, zal aanzienlijk minder zijn in de praktijk. Er moeten namelijk parkeerplekken ingeleverd worden om een uitrit te creëren vanaf de POET. Per saldo levert het weinig op.

Over de communicatie met de burger was onze fractie wederom kritisch. “Dit is absoluut niet de manier. In plaats van draagvlak te creëren, heeft wethouder Holtland de belanghebbenden tegen zich in het harnas gejaagd. Zelfs de verzending van een officiële bevestiging van ontvangst van het bezwaarschrift met daarin de vermelding van de procedure, was nog teveel gevraagd”, sprak Hardy Wellenberg.

Het CDA zou graag zien dat de wethouder de huidige uitvoeringspraktijk inclusief een kleine wijziging voortzet, waarbij bewoners zonder POET in aanmerking komen voor een eerste vergunning en bewoners die wel een POET hebben een ontheffing verstrekt wordt, waarmee zij uitsluitend nog kunnen parkeren op de in- of uitrit van hun pakhuis of garage en niet elders in het vergunningengebied. Wethouder Holtland hield in de vergadering voet bij stuk. De discussie zal ongetwijfeld worden vervolgd op het moment dat later dit jaar het parkeerbeleid opnieuw wordt herzien.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.