03 juni 2019

De loods op de Koggewerf

De CDA-fractie heeft een werkbezoek gebracht aan de Koggewerf en daar gesproken met een afvaardiging van het bestuur van de Stichting Kamper Kogge.

De Kogge zelf was op reis naar Oostende en Blankenberge in België en was daar een grote publiekstrekker. Het was zelfs noodzakelijk om het aantal mensen op de Kogge te reguleren in verband met de grote drukte. Met de reizen naar andere steden wordt een van de doelstellingen: Kampen met de Kogge op de kaart zetten van Nederland en Europa ingevuld. De Kamper Kogge heeft een belangrijke pr-functie voor Kampen als Hanzestad.

De CDA-fractie heeft met het bestuur van gedachten gewisseldover belangrijke ontwikkelingen en wensen van de Stichting. Graag zou men willen beschikken over een 2e Kogge. Dit heeft verschillende redenen. De leeftijd van de huidige Kogge, het feit dat de Kogge veel weg is (gasten kunnen de Kogge niet bekijken en betreden) en misschien wel de belangrijkste reden, de Kogge zal in verband met groot onderhoud lang uit de vaart zijn. Het bestuur beseft goed dat aan deze wens een groot kostenplaatje vast zit. Het is echter wel van belang om de doelstellingen waar te kunnen blijven maken.

Ook de noodzaak van meer vrijwilligers is besproken. Vrijwilligers die nodig zijn voor het uitvoeren van allerlei werkzaamheden. Het gaat dan om vertellers, schippers, ambachtsmensen en geschiedkundigen. Alles bij elkaar is het een groot sociaal gebeuren op de werf. De belangstelling voor de Kogge en voor de hele werf neemt toe. Zo is er een sterk stijgende belangstelling van toeristen uit Duitstalige gebieden. Men is dan ook blijdat er binnenkort 3 Duitstalige gidsen kunnen worden opgeleid.

De herinrichting van de Koggewerf blijkt een zeer ingewikkeld proces met partijen met verschillende identiteiten. Het gaat dan o.a. om het verschil tussen invloed en verantwoordelijkheid, maar zeker ook om de exploitatie van de werf. De werf is nu openbaar terrein met toegang voor groepen en individuele bezoekers. Kan dit zo blijven of moet er entreegeld geheven worden en hoe regel je dat dan?

Wat bij het bezoek opviel was, dat er op de nieuw opgeleverde loods een bordje hangt met: “TE HUUR”. Tijdens het gesprek werd duidelijk dat de invulling van de loods nog niet is geregeld. De CDA-fractie heeft in de persoon van Jacolien van de Wetering daarom vragen gesteld tijdens de laatste raadsvergadering.  Portefeuillehouder Burgemeester Koelewijn beaamde, dat de invulling inderdaad nog niet geregeld is. De ontwikkeling van de Koggewerf tot Maritiem Erfgoedcentrum is helaas (nog) niet tot stand gekomen. De bedoeling was om de loods “over te dragen ” aan de overkoepelende organisatie, maar dat kan niet doorgaan. De Burgemeester gaf aan, dat er afgeschaald moet worden van de werkzaamheden en de voorzieningen en dat de gewenste overkoepelende Stichting er waarschijnlijk niet zal komen. Vanuit de gemeente hoopt men binnen enkele weken met een voorstel richting het college te komen over de overdracht van de loods aan mogelijk de botterstichting. Het is nog niet duidelijk of dat dan gaat in de vorm van huur of in eigendom. Ook is nog niet bekend welk bedrag daar dan bij hoort. De burgemeester streeft ernaar om het in ieder geval voor de zomervakantie rond te hebben. Het CDA hoopt dit met de burgemeester en zal de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen. Een opgeleverd gebouw zonder in gebruik genomen te zijn, kan toch niet waar zijn?