27 september 2022

Europarlementariër Tom Berendsen voor duurzaam schip naar Kampen

Europarlementariër Tom Berendsen (CDA) heeft op vrijdag 23 september een bezoek gebracht aan Thecla Bodewes Shipyards in Kampen. Berendsen was samen met Tweede Kamerlid Hilde Palland-Mulder, fractievoorzitter Henk Selles en raadslid Niek Teune aanwezig bij de presentatie van Vertom Patty: een nieuw, duurzaam schip van rederij Vertom.

Op de scheepswerf van Thecla Bodewes kregen de gasten een rondleiding. Zij zagen onder andere hoe momenteel gewerkt wordt aan de lasconstructie van de volgende duurzame schepen van rederij Vertom. Ook spraken zij, samen met vertegenwoordigers van de KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) over verschillende maritieme onderwerpen, zoals strategische en groene industriepolitiek en het verduurzamen van de maritieme sector in Nederland. Dat is onderdeel van het klimaatpakket van de Europese Commissie.

Europarlementariër Tom Berendsen heeft onlangs zijn rapport over Europese industriepolitiek afgerond. Dit rapport is afgelopen maand aangenomen in het Europees Parlement. Daarnaast houdt hij zich in Brussel bezig met scheepvaart en andere vormen van vervoer. Berendsen: “De verduurzaming van de scheepvaart is een belangrijke uitdaging. Het is mooi om te zien dat met dit schip een deel van de oplossing uit Kampen komt.”

Fractievoorzitter Henk Selles van CDA Kampen was blij met de komst van Tom Berendsen naar Kampen. "We zijn blij dat Tom in de gelegenheid was om naar onze gemeente te komen om te spreken met Thecla Bodewes Shipyards; een grote werkgever in Kampen. Door dergelijke gesprekken kan Europees beleid verbeterd worden. Door de korte lijnen met Hilde in Den Haag en Tom in Brussel, kunnen we ons op verschillende niveaus inzetten voor onze inwoners en ondernemers.”