06 maart 2018

Groene Long voor Brunnepe

Vergroening van Brunnepe. Dat is een van de belangrijke thema’s waar het CDA zich de afgelopen jaren met succes voor ingezet heeft. Het CDA streeft naar een ‘Groene Long’ voor Brunnepe. Met de ‘Groene Long’ wordt het gebied vanaf de Brunneper Bongerd tot aan jachthaven De Riette bedoelt, waarbij de historische waterloop Riete weer zichtbaar en beleefbaar wordt gemaakt.

Brunnepe, een wijk waar ik de afgelopen 5 jaren met plezier heb gewoond, is een wijk met veel verstening en ‘blik’. Vier jaar geleden kende Brunnepe slechts 11 (!) vierkante meter openbaar groen per woning, terwijl de gemeente de norm van 75 vierkante meter aanhoudt. En juist meer groen in de wijk is belangrijk voor het woongenot, de waarde van de woningen en klimaatadaptatie.

Op initiatief van het CDA heeft de gemeenteraad de beslissing genomen dat er geen woningbouw meer mogelijk is de Brunneper Bongerd. Hiermee kan er gewerkt worden aan een groene invulling van de Bongerd. Daarnaast is op initiatief van het CDA de bestemming van de voormalige Gemeentekwekerij omgezet van een bedrijfsbestemming naar Groenbestemming en heeft de gemeente de tuin aan Beltweg 7 aangekocht. Al deze stappen zijn gezet met het oog om te komen tot een ‘Groene Long’ voor Brunnepe.

De afgelopen vier jaren zijn er dan ook mooie stappen gezet, maar zijn we er nog niet. Daar wil ik mij, namens het CDA, voor blijven inzetten. Om te werken aan meer vergroening van Brunnepe. Zodat we van deze mooie wijk, een wijk kunnen maken waar het goed wonen en ontspannen is.

Gerben de Koning Gans

Raadslid CDA Kampen