18 april 2023

Raadspraat: Bouwen aan de gemeenschap van de toekomst in Reevedelta

Het deed mij denken aan een schoolreisje, toen we op een zaterdagmorgen in februari met de raads- en commissieleden in een volgepakte bus een rondrit maakten door Reevedelta. Op een aantal plekken zijn we uitgestapt, met in onze handen een soort landkaart. Een landkaart die ons naar de toekomst laat kijken, waarin het gebied er anders uitziet. Want in Reevedelta worden de komende tien jaar ongeveer 3200 woningen gebouwd voor onder andere starters, senioren en gezinnen.

De grote vraag naar woningen vormt de drijvende kracht van de ontwikkeling van Reevedelta. Vooral starters en senioren zijn de dupe van de krappe woningmarkt. Senioren willen wel doorstromen naar een volgende woning, maar kunnen geen levensloopbestendige woning of appartement vinden waarin zij goed ouder kunnen worden. Starters kunnen de prijs van een koopwoning moeilijk ophoesten. De stijgende hypotheekrente en inflatie maken dit nog ingewikkelder. Een goede stap is de komst van een Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen; een initiatief van Tweede Kamerlid Jaco Geurts (CDA). Hierdoor kunnen starters met subsidie van de overheid een nieuwe vorm van een premie-A-woning kopen. Maar om het tekort aan woningen op te lossen, zal er ook vooral gebouwd moeten worden.

Met de komst van bijvoorbeeld sociale huurwoningen, rijtjeshuizen, levensloopbestendige woningen, vrijstaande huizen en huur- en koopappartementen is in Reevedelta straks voor iedereen wat te vinden. Dat juicht het CDA toe. Want hiermee wordt Reevedelta een diverse plek van iedereen, voor iedereen. Waarbij ik persoonlijk hoop dat onze eigen inwoners daar waar het kan voorrang krijgen, zodat jongeren en ouderen een eerlijke kans krijgen om in onze gemeente te blijven wonen.

Reevedelta staat echter voor meer dan alleen het bouwen van huizen. De buurten worden zo vormgegeven dat ontmoeting wordt gestimuleerd. In verbinding staan met anderen is namelijk essentieel voor ieders (woon)geluk. Daarom is het CDA blij dat in Reevedelta bijvoorbeeld een ‘knarrenhof’ kan komen, waarbij zelfstandig wonende ouderen elkaar kunnen helpen als goede ‘noabers’. En dat in Reevedelta ruimte is voor voorzieningen als scholen, gymzalen en horeca. Het CDA wil bruisende en hechte gemeenschappen bouwen in plaats van een verzameling anonieme blokkendozen.

De bus met raads- en commissieleden vertrok in februari weer uit Reevedelta. De landkaart die we kregen is nu nog een doorkijkje naar de toekomst. Maar over een paar jaren werkelijkheid. Dan wonen starters, senioren en gezinnen in Reevedelta. Dan leven ze daar met het water, de natuur en vooral met elkaar in een bruisende en hechte gemeenschap. En dan vertrekt vast opnieuw een volgepakte bus uit Reevedelta, met kinderen die op schoolreisje gaan.

De bovenstaande tekst is geschreven door raadslid Niek Teune en oorspronkelijk gepubliceerd in Weekblad De Brug op 18 april 2023.